Briardspecial + kennelträff i Örnsköldsvik

Klockan är mycket (eller ja, beror väl på vad man jämför med, så mycket sömn har det ju inte blivit i helgen) och jag tänkte att jag i alla fall skulle printa ner några (många) rader om helgen som gått. :)
 
Jag, Emelie och hundarna (Sting fick stanna hemma) startade resan till Örnsköldsvik vid 9 i fredags morse. Åkte och checkade in på hotellet och sen vidare till Izzas (och Önskas) uppfödare för att träffa dom och en hel drös andra mycket trevliga människor. God mat! Det blev inte så farligt sent iväg därifrån ändå, men sen skulle Önska borstas inför lördagens utställning. Något jag erbjudit mig att fixa. Så det blev ju sent i säng ändå. ;) haha!
 
Uppstigning hyffsat tidigt på lördagen och iväg till utställningen. Hjälpte till med fix innan och sen lite vid serveringen. Efter lunch drog tikarna igång. Jag fick ställa Önska och hon skötte sig super! Fick excellent i juniorklass men blev oplacerad. Therese (uppfödaren) visade Izza, som precis fyllda 18mån ställdes i unghundsklass. Hon visade henne jättefint och Izza skötte sig så bra! <3 Hon belönades med Excellent och i konkurrensen (mot en annan tik) vann hon! :D Kul redan där tyckte jag! Sen fick hon även CK! :D ojoj, min lilla plutt skulle in i bästa tik sen! Där ställdes hon mot sex stycken andra tikar, varav tre var champions. Izza fortsatte sköta sig bra, dock så kom såklart applåder och det går hon ju igång på så lite drag blev det. Men Therese klarade det bra. Domaren flyttade fram Izza först, sen två andra tikar före henne inför sista springet, och det visade sig att det var hans placeringar! Så Izza slutade som 3a bästa tik!! Iiiihh så kul! :D Hon slog två av championtikarna! Tuuufft!
 
Hennes kritik lyder såhär: "Mycket välbyggd, val (väl?) propp. Bra fawnfärg. Bra storlek. Bra längd hv. (huvud?). Väl ansatta släta öron. Väl tillbakalagd skuldra. Bra vinklad i överarm. Bra längd kors. Bra buren svans som avslutas i lätt herdekrok. Sund tik med utmärkta sidorörelser som är låga och marktäckande. Energivinnande rörelser. Lite mjuk päls, jämn fawnfärg. Trevligt temperament."
 
Efter att utställningen var klar så exteriörbeskrev domaren henne inför korningen (som hon ska gå 19/7), och hon fick jättebra omdöme. När Therese sprang med henne så sa han "riktigt fin tik" och hon har riktigt fina vinklar, framförallt skuldervinkeln bättre än snittet! Jättekul att höra!
 
Nu har vi bara Bäst i Väst (ytterligare en special) kvar i år, om det inte blir något på stora Stockholm (Älvsjö i dec). Vi satsar mest på arbete i år och kör sparsamt med utställningar. Kruxet är ju att jag inte kan visa henne sådär bra som Ulrika och Therese gjort så jag lejer bort henne tills hon lärt sig hur man beter sig i ringen. ;)
 
På lördagskvällen var det dags för kennelkampen! Fem grenar genomfördes. Det var frågesport, uppletande, liten bana med slalom, hopp, passera godis och bollar samt snurr, kasta apport bakåt mellan benen medan hunden satt kvar och sen skulle den hämta apporten och så apportera korv. Behöver inte gå in i detalj hur allt gick. Haha! Men vi gav verkligen all in, så pass att jag halkade vid hindret och slog i armen (men det gick bra) och det gav ju utdelning. Framför allt hade vi riktigt kul! Men vi lyckades samla ihop flest poäng och blev därmed kennelmästare 2014! :D Sicken dag!!
 
På söndagen var det klickerträning på fm och sen gooood lunch! Därefter ut i skogen för att prova rapport. Izza tyckte inte man kunde lämna matte bara sådär, men efter mycket kämpande och peppning från Emelie (som var mottagare) så sprang hon! Tillbaka till mig var inga problem. <3 Lite mattegris. Därefter åkte vi för att bada med hundarna, mys!
 
På kvällen blev det middag och snack hos Therese och Patrik, vi (jag å Emelie) var dom enda två som var kvar till måndag, flera åkte på söndagen. Mycket skönt och bra val. För idag kunde vi kliva upp i lugn å ro, åkte till skogen och gick en sväng. Sen hemåt. Och avslutade med bad för hundarna.
 
Som sagt, mycket mycket trevlig helg och med så fina resultat med hem på Izza! Bästa Rääzer! <3 Som faktiskt skött sig bra mestadels! Inte så mycket stiss! :)
 
Nu så, sängen nästa. Men den här bilden får avsluta allt. Det är Izza med sina utställningsrosetter (1Ukk, CK, 3Btkl) samt pokalen från kennelkampen! <3
 
 
 
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0