Briardspecial

I helgen bar det iväg till Eskilstuna och Vilsta Sporthotell. Där gick briardspecialen. Det började redan på fredagen med rallylydnad men eftersom det "bara" var nyb och forts. så kunde ju inte jag och Sting tävla där. Men jag hjälpte självklart till istället. Det blev sent innan man väl kom i säng. Sen var det uppstigning halv 6 på lördagen och full rulle heeela dagen. Först i stekande sol och sen avslutades i massa regn. Lydnad och utställning var på schemat. På kvällen åt vi buffé - trevligt och gott. Sent i säng igen och uppstigning samma tid idag. Idag var det lydnad och selectioneé, första gången det arrangeras i Sverige. Riktigt kul att det då var svenska hundar som vann! :)
 
Nu till lite resultat. I lördags tävlade jag lydnadsklass 3 med Sting först och såhär gick det:
Sitt i grupp: 9p - Trampar
Platsliggning: 10p
Fritt följ: 7,5p - Sitter ej 2 gånger, snett sitt, tränger i sväng - Jag är nöjd med henne! Inga direkta utsvävningar utan FOKUS! :D
Sättande u. gång: 0p - Sitter ej
Inkallning m. ställande: 10p - Bra fart och ställande
Rutan: 9p - Sitter ej i avslut - Fåglarna vid vattnet störde preciis då hon skulle sätta sig. Kvackade till rätt rejält. ;)
Hopp apport: 5p - Vid sväng avslut, tugg, dk, snett sitt - Blääh! Ställde sig snett bakom mig och tuggade.
Metallapportering: 9p - Tempoväxling - Galopp ut och trav in.
Vittring: 6,5p - Tempoväxling, släpper, snett sitt - Fint sökarbete i alla fall ;)
Fjärren: 0p - Ett extra kommando, flyttar långt fram, skall - Ja, detta är ju något som är färskvara verkligen. Man måste hålla igång fjärrträningen.
Helhet: 10p - Trevligt ekipage
 
Summa 203p, 3e pris, 1a plac
 
Tusen tack till Niki som filmade oss! :) Det känns som att det var länge sen.
 
 
Sen var det dags för Izza att ställas ut. Hon skötte sig faktiskt bra! :) Stog så fint så och sprang faktiskt bra! Kritiken lyder så här:
"Bitch with nice proportions, nice head, dark eyes, scissorbite, right ear a bit folded, long tail, good bones, nice standing and alredy very fluent movement, perfectly work tail, funny character, colour is very nice, coat in development."
 
Så fin kritik på lilltjejen! Therese sa att domaren var riktigt impad av hennes rörelser! Och det är ju extra kul! :D Detta belönades såklart med HP och vi var ensamma i 4-6mån så vi vann och sen blev vi placerad 2a bästa tikvalp. :) Duktig! Nu dröjer det någon månad till nästa utställning, och om jag inte minns fel så blir det på SKK-utställning nästa gång! :) Ska kolla så jag inte missar anmälan. Vore ju dumt.
 
Har tyvärr ingen bild än. Men ni får istället se en film från dagens freestyleuppvisning som Izza bjöd på! Hon gjorde även denna uppvisning igår, även Sting och systersonen Morris gjorde en paruppvisning, Sting skötte sig bra!
Izza var så himla duktig och det man ska komma ihåg är ju att hon är faktiskt bara 5mån (om bara några timmar)! <3 Arbetsmaskin, fullt fokus på mig och sticker inte iväg till störningar runt omkring!
 
 
Idag var det bara start i lydnadsklass 3 igen för mig och Sting. Och idag gick det såhär:
Sitt i grupp: 10p
Platsliggning: 10p
Fritt följ: 6,5p - Tappar position i högerhalt, efter i start, släpper i helt om, sitter ej i vändningar på stället - Jag är nöjd med henne även idag. Idag var det mer attityd på henne i fotgåendet! Inga utsvävningar men stördes av något när det var dags för någon framåt marsch så hon satt kvar när jag gick. ;) Domaren hade visst sagt att det såg riktigt bra ut men att det var synd att hon släppte i halterna. Härligt!
Sättande u. gång: 0p - Sitter ej
Inkallning m. ställande: 9p - Avslut
Rutan: 0p - - - Hon sprang så fint till rutan men stannade inte direkt. Så hon hamnade med baktassarna precis utanför. Jag gav henne nytt rutan-kommando vilket gjorde att hon drog sig mera bakåt och la sig sen. Jag förstår inte varför jag inte bara la ner henne. Hade kunnat blivit fint poäng! För jag vet ju att hon flyttar ju fram. Jaja...
Hopp apport: 7p - Tugg, avslut (sitter ej) - Dumma tuggande, ställde sig inte så långt bakom mig idag och jag väntade bara ut istället för att strula.
Metallapportering: 8,5p - Tempo in - Galopp ut och trav in.
Vittring: 10p - - - Wiiiee! :D
Fjärren: 5p - Dk, flyttar långt fram - Även idag mycket framflytt... Men inget skall!
Helhet: 10p - Trevligt ekipage
 
Summa 201p, 3e pris, 2a plac och CUPVINNARE klass 3!! :D
 
Ingen film från idag tyvärr.
Jag är otroligt nöjd med Sting under helgen, med tanke på förutsättningarna - att vi inte kunnat träna så mycket, så gjorde hon riktigt bra ifrån sig ändå! Fattar bara inte vad det är för troll i sättandet... Idag var vi ändå "nära" hade vi fått 9 på både sättande och rutan - som vi lätt kan få ändå! Hade vi klarat oss med marginal. Men det ville sig inte riktigt. Men känslan var BRA! Nu blir det leta tävling!
 
TUSEN TACK ALLA FÖR EN TREVLIG HELG!!
 
Nu blir det sängen nästa! Egna sängen och ingen tid att passa imorn - lyx!! Får väl se om Izza också vill sova nu, hon är riktigt trött nu. Är otroligt nöjd med henne också i helgen ändå. Anpassat sig bra till ny plats och ligger så lugnt och tryggt i buren. <3
 
Tjingeling!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0