Lite lydnadsträning

Buurr så kallt ute idag! Men så himla fint, och solen lyser! Underbart! Men några längre promenader går inte att ta. gick 30min i morse och Sting fick köldkramp flera ggr. Nu när vi gick för en stund sen, också 30min var det bättre. Men det är också 2-3 grader "varmare" än i morse, kanske gör det så stor skillnad... I alla fall, eftersom det var bättre så passade jag på att träna lite lydnad.
 
Apportering med dirigering - Började med bara konskick först, riktad ifrån apporterna. Gick rätt bra tycker jag. Men när apporterna låg bakom (när vi vände oss), så drog hon mot apporten... Men jag kortade då avståndet till konen så hon fick lyckas. Kanske alltid ska köra med apporterna där bakom fast vi bara tränar på konskicket? Eller så kanske jag helt enkelt måste byta ut mitt "fram" till något som bara gäller konen. Eftersom att hon har för stort drag ut. Mot slutet var jag ju bara tvungen att testa om hon kunde göra konskick och sen ta höger apport (som bara är den vi lärt in än så länge). Visst hon stannade upp och funderade först, men sen fattade hon och gjorde superfint! Nästa skick behövde hon inte fundera, utan hon visste direkt vad hon skulle göra när jag sa "höger apport! :D Duuuktig tjej!
 
Varför jag valde att lägga in konskick innan hon fick ta höger apport är för att hon kan nu höger apport när jag ställer upp henne vid konen och går 10m tillbaka. Så nu måste vi vidare. ;) Kul med nytt moment!
 
Inkallning - Körde först en klass 3, så fint så fint! Sen testade jag en elit - från ligg då också. Såååå fint, alltså hennes läggande! Shiet! Så duktig! Kanske lite mera tempo önskas på bägge inkallningarna, men kände att nu när det är lite halt låter jag det vara. Kan tänka mig att hon själv också anpassar sig lite? Vill inte ha några skador nu.
 
Fjärren - Gjorde bara några få skiften, och nära. Ojojoj! Så hiiimla fina skiften med bra fokus! :D
 
När vi kom in körde vi ett kort kort pass med högerfot. Något vi behöver få till inför heelworken och rallylydnaden. :) Visade henne som vid fotinlärning, U-svängen och sa sitt. Efter några repetitioner började hon själv sätta sig! Braaa! :)
 
Det var allt för denna gång.
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0