Klickerpass med Izza

Izza verkar visst funka bäst i träningen med klicker... Fick för mig att träna lite, haha! Usch vad jag har dåligt samvete för att vi inte hunnit träna speciellt planerat/ordentligt på ett bra tag! Men ett kort pass blev det i alla fall. Denna gång med apporten och tog fram klickern också. Vi har haft lite problem med att hon går upp i varv direkt och då har det börjat komma tugg. Blev därför att jag bara la av med apporten för det var ju inte kul. Försökte hitta lösningar, men kände inte att något funkade. Så testade jag med klickern ikväll. Och se där! Mer fokus direkt kändes det som och jag kunde belöna just hållandet.
 
Nu är jag ju verkligen inte den människan som använt klickern i allt... har alltid trott att det ska bli en grej för mycket för mig. Skulle därför behöva hjälp med en liten fråga som dök upp under det här passet. Är det fel om hon släpper apporten när jag klickat? Eller ska hon hålla tills jag ger något släppord? Alltså inte just "loss" kanske men "okej" då det är släppordet i till exempel sitt kvar om jag vill lösa upp henne eller liknande. Eller är klicket som ett släppord. För hon får ju belöningen direkt liksom. Haha, som sagt. Inte så insatt i klickerträningen helt. :P Men Izza snappade upp klick = godis MYCKET snabbt! Plus att vi nu haft hjälp av den i fotgåendet och så apporten. Så jag får väl så lov att fortsätta. ;)
 
Ska snart ta och sova, imorn ska jag in till Hundmässan igen. Var där idag och kollade på briarderna (skulle ställt Izza men struntade i det då jag inte vill riskera att få hem kennelhosta), samt hejade på Isabel med sin pumi som fick sitt andra cert! Grattis till dom! Sen lite shopping.
 
Tjingeling!
 

Kommentarer
Postat av: Ingr id

Helt rätt att hon släpper på Klick, det betyder ju Rätt,belöning kommer! Släppord kan du vänta med.

2013-12-17 @ 19:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0