Bra ridpass!

Jag började rida Ville i måndags, men fodervärd på honom kommer jag bli först den 1/1. :) Så fick en extra vecka nu. Den började lite knackigt i måndags med att jag flög av då han gjorde en rejäl bakåtkick för att jag la på spöt. ;) Något jag aldrig tidigare råkat ut för faktiskt (även om många andra gjort det). Haha! Till och med osäker på om jag någon gång ramlat av honom. Men sen i måndags har det bara gått uppåt! :) Så det känns ju skönt.
 
Idag blev det ett riktigt bra pass! Han har lite jobbigare för högergaloppen, men även där lossnade det och han blev rund och fin. Vi tar lite i taget. Vänstergaloppen var såklart snäppet bättre och kunde med lätthet jobba i både öppna och sluta! :) Bra känsla idag och vi var ett team.
 
Jag tror att det är för att jag dels börjar hitta knapparna. Men framridningen är en viktig del på honom. Jag skrittar fram honom från marken. För då kan jag gå på med spöt (om det behövs!) utan att han tjurar och kickar på samma sätt. Blir mycket halter och igångsättningar, och han ska svara direkt fram med en touch av spöet. Och skulle han trava iväg (vilket är en bra reaktion!) så springer jag med några steg och berömmer. Detta gör honom helt klart mera med på noterna redan när jag sitter upp då. Sen är det trav och galopp i bra tempo heeelt utan krav en stund. Sen är han igång i hela kroppen och då har han bjudningen framåt och man kan börja jobba. :) Man måste liksom få igång motorn i honom för sen går han som en klocka! <3
 
Så, framridningen är viktig att man gör rätt! Känns bra att hitta bästa sättet! :)
 
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0