Årets första lydnadstävling

Solen skin.... eller nej förresten inte idag. Just idag när det var dags för årets första lydnadstävling för oss. Så bestämde sig solen för att ta ledigt. Dumt! För istället var det regn och stundtals även snöblandat också. Burr! Men vi genomförde tävlingen! :) Här kommer dagens betyg och kommentarer:
 
Sitt i grupp: 10
Platsliggning: 10
Fritt följ: 5 - Vid pos. dk. skiftar pos. sakta sitt, står i halt, snett sitt, ej parallell, lämnar pos - Jaa, kan man få flera olika avdrag? ;) Sting verkar anse att fritt följ ska vara det som det faktisk står, man följer hur man vill = fritt? ;) Nu ska vi lägga fokus på massa kommendering med belöning!
Sättande u gång: 8 - Pos. framföring, något sent - Hamnade lite före i transporten.
Inkallning m ställ: 7,5 - Dk, snett avslut - Fint ställande! Jag behövde inte vara orolig för tjuvstart sträcka två, för idag var det något som fångade hennes uppmärksamhet så fick till och med dra till med ett extra "hit"...
Rutan: 5 - Många extrakommandon - Såg en kon som var uppställd till eliten och låste fast blicken där... Kunde ju inte vänta hur länge som helst så skickade iväg henne, och hon sprang såklart dit då. Men fick henne till rutan, väl där hamnade hon för långt åt höger och långt upp, så kunde inte lägga ner henne där. Ett till kommando och då drog hon sig mer bakåt istället för åt sidan som hon annars brukar. Men så småning om var hon inne! :)
Hopp apport: 6,5 - Tugg, avslut - Jahapp...Tugg igen då... Trodde vi hade slutat med det. Bara i avslutet var det tugg, till och med så hon inte satte sig. Mutter!
Metall: 7 - tempo in, avslut - Ingen galopp in idag inte. Och inte heller jättetryck i traven, ganska seg ingång. Men höll apporten hela vägen!
Vittring: 7 - tempo in, tugg - Pinne nr 2 hon nosade på tog hon (rätt) och så in, jag minns att hon galopperade en bit i alla fall sen slog hon av till trav strax innan mig. Inget direkt tugg enligt mig, snarare omtag! Syns inget på pinnen att det skulle vara tugg. Men men, jag är nöjd med utförandet! :) Med tanke på tugget på träapporten hade jag nästan förväntat mig mer tugg.
Fjärr: 6 - flera dk, flyttar ca halv längd - Lite ofokuserad i början så det krävdes en del kommandon tyvärr. Men skiftena riktigt bra! Kom tillbaka och hon var tillbaka där hon började! Underbart! Flytt ca halv längd är väl då kanske att dom ju lägger ihop alla och inte bara ser var dom hamnar när det är klart. Men jag är riktigt nöjd här ändå faktiskt eftersom jag var orolig att hon skulle göra allt för mycket framflytt! :D
Helhet: 9 - Trevligt ekipage - Tack för det! Kul att höra!
 
Summa 221p, 3e pris, 2a placering av 11 startande!
 
Jag får kanske vara lite nöjd ändå. Nu hårdträning tills cupen (cuperna) 25-26maj Bro-Håbo BK och sen har vi även cup på briardspecialen 1-2 juni! :) Vi bara måste ju kunna fixa det på någon av dessa tycker jag! :)
 
Nu ska jag baka med mamma. :) Ska även ladda inför morgondagen, ny tävling men uppepå hästryggen! Hopptävling med Damien! :)
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0