KM & dagens lydnadstävling

Hann inte blogga i torsdag (eller igår) om agility KM som gick av stapeln i torsdags. Guiness ställde upp i både stora och lilla KM. Han blev totalt 4a i stora och 2a i lilla. Han var så duktig, många saker riktigt bra och sen  några saker lite mindre bra. ;) Men gryyym slalomingång på stora KM hoppklassen! Shiet vad jag var nöjd med honom där! :D
 
Sting var superduperspeedad efter att ha knappt gjort något alls dom fyra dagar jag var i London (ett inlägg om det kommer troligtvis imorgon). Så hon bestämde sig för en egen väg och det blev en disk, och sen tog hon ytterliggare ett extra hinder, så två disk kom vi i mål på. Men 4 sekunder snabbare än en border collie?! :O Visserliggen kanske det tog ut svängarna, men den var nolla och Sting hade två diskar... Så det säger väl rätt mycket om att hon hade gasen i botten! Sjukt nöjd ändå i och med det! I hoppklassen nollade hon och det räckte till en 2a plats totalt. :) Så i år fick vi ingen klubbmästartitel. Men nästa år, då så! ;)
 
Idag tävlade vi lydnad på hundens dag i Bro. Mycket störning. Skulle egentligen tävlat heelwork också. Men precis när vi kom till platsen så sprängde dom borta vid Kungsängen och Sting blev låg direkt. Men blev inte dragig eller superstressad faktiskt! :D Så därför avstog jag det så hon kunde lägga all fokus och energi på bara lydnaden. Eftersom jag redan funderat på att stryka oss iom att det igår inte kändes jättebra. Tyvärr var det två tillfällen under lydnaden som vi fick lite otur också... Men såhär gick det där idag:
 
Platsliggning: 10p
Sitt i grupp: 10p
Fritt följ: 5p - extra kommando, skiftar position, fel sättande, okoncentrerad, sätter sig ej - I början på fria följet så small något till nere vid centrum, och hon blev okoncentrerad och lite lost. Men hon kom upp sig ganska så snart! Åh så nöjd jag var då! :D Hon fixade att jobba vidare. Men det var inte så stor smäll. Jag vet inte riktigt vad hon menar med fel sättande... :S Men skiftar position var när hon blev lite skrämd och gick på fel sida om mig.
Sättande: 8,5p - extra kommando med kroppen - Något som jag inte alls tänkte på!
Inkallning m. ställande: 8p - dk ställande - Jag gjorde även handtecken då vi inte tränat i veckan ju, i lördags började det bli fint utan handtecken. Men idag kände jag att jag inte ville chansa. Så nu i veckan blir det mycket träninge på inkallningen. ;)
Rutan: 7,5p - extra kommando, saktar in vid ingång till rutan - Hamnade lite för nära kanten så gjorde en omdirigering som hon tog riktigt riktigt bra och sen la jag henne direkt. Duktig där! Sur bara att hon börjat stanna av för tidigt!
Hopp apport: 7p - tugg, dåligt avslut - Hon höll den väldigt snett så när hon skulle in i fotposition skulle hon göra ett omtag, men då började hon tugga istället. Och så satte hon sig inte direkt. Synd.
Metallapport: 7,5p - tempo, studsar upp vid avslut - Även här höll hon metallen riktigt snett. Såg ut som hon skulle tappa den när som helst. Men hon höll den hela vägen till avslutet. Men när jag tog den ställde hon sig upp tyvärr. Hon var väl så glad att hon lyckades hela vägen ;) haha!
Vittringen: 7p - släpper, tempo - Inget tugg i alla fall och letade riktigt fint! :) Men så när hon kom till ingången så släppte hon den på mina fötter och fortsatte sen ingången. Haha! Knaas!
Fjärren: 0p - många extra kommandon, skall, flyttar en hundlängd -  När det var dags för första skiftet i fjärren så var det några ungar som smällde till med något (en kundvagn tror jag dom lekte med) vid skateboardrampen så hon tappade uppmärksamheten på mig. Så då blev det många kommandon, och då blir hon frustrerad på mig och börjar skälla. Backade även en liten bit... Så det var ju synd.
Totalt 210p, ett 3e pris och 6e placering av 10 startande.
 
Är ändå nöjd men hennes prestation idag! Hon har börjat bli duktigare och duktigare på att släppa läskiga ljud snabbare och snabbare. Förra året hade hon nog sagt upp sig helt med den smällen som kom i fria följet. Hon hade nog inte kunnat göra något alls. Glädje hade hon i det hon gjorde idag ändå! Så absolut är jag nöjd ändå! Jag har ju varit bortrest också så det har ju inte varit som vanligt heller. Men till nästa veckas tävling hoppas jag på bättre fokus från bägges håll. Då är det på Vallentuna, och det är en trevlig klubb att tävla på tycker jag, stort och hyffsat lugnt. Bara hoppas att det är det även då vi ska dit nu. ;) haha!
 
Väntar nu på mat som mamma är och hämtar. :) Mumsigt! Imorn är det en slödag! :D Underbart! Men har väl lite smågrejor att fixa med. Men inga måsten och inga tider att passa i alla fall.
 
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0