Kommenderingsträning

Blev inbjuden att vara med på kommenderingsträning på ett helt nytt ställe för oss idag tack vare snälla klubbkamrater! PERFEKT tillfälle, vi måste ju verkligen träna. Jag ska erkänna att jag var inte alls taggad att träna efter fiaskot i lördags och Sting har inte varit helt uppåt idag. Jag visste liksom inte var jag hade henne. Men jag åkte såklart! Och jag hade sagt innan att jag skulle belöna MYCKET, och jag är supernöjd med mig själv att jag faktiskt gjorde det också, bröt mitt i momenten och BELÖNADE! :D Inte bara traggla igenom momentet och belöna mellan, inte alls samma sak liksom.

Sitt i grupp: Efter kanske 1min 15sek(?) rest hon sig. Tänkte precis att jag skulle gå tillbaka, hon hade vridit huvudet en del och även trampat med tassarna (brukar hon i alla fall inte göra). Men satt sen lugnt resten av tiden (efter jag satt om henne).
Platsliggning: Låg tiden ut, började käka gräs lite, men A-C sa till henne (eller sa bara STING och hon skärpte sig ;)). Däremot lite strul vid nedläggande och uppsättande. Haha, men där får jag nog ta på mig lite, jag var lite förvirrad när jag skulle säga (det var både elit-hundar och vi andra) men hon skötte sig ändå bra tycker jag.
Fritt följ: Började med att när vi gick in på plan tappade vi kontakten direkt faktiskt, hon satte direkt ner nosen i backen. Jag sa åt henne och vi gick ut, omstart! Då gick det MYCKET bättre! *tumme upp* I själva fria följet bröt jag några ggr och belönade (antingen med boll eller godis). Fick upp en bra attityd hos henne kände jag! <3 Duktig!
Sättande u gång: Fiint! :)
Inkallning m. ställande: Ååååh så himla snygg ställande! :D Skickade iväg bollen direkt! Jag brukar ha den i handen (tar upp den när jag vänder mig om), men nu hade jag inte det, så hon fick väl vänta någon sekund på att jag fick upp den. Men ååh! Hade verkligen velat haft det på film!
Rutan: Bra ut, men drog liiite åt höger. Men stannade på mitt kommando men hon hamnade lite nära kanten så testade med en omdirigering och hon gjorde en kanonfin sådan och jag la ner henne direkt, gick bra (belönade med rösten där för att hon gjorde rätt)! Resten också bra. :) Så nöjd så nöjd!
Hopp apport: Berömde med rösten att hon satt kvar (såg att det ryckte lite i henne att fara iväg på "kommendera" ;) men ingen tjuvstart. Ut och tog den direkt och jag berömmer för att hon inte börjar tugga direkt. Haha, då springer hon bredvid hindret på väg att springa till sin godisskål utanför planen. ;) Men strunt samma, inget tugg i alla fall! :)
Metallen: Tveeeeksamt gripande! Får säga apport en gång till och sen är hon på väg någon annanstans så tror jag kallar på henne, hjälpte henne in i fot också genom att ta ett steg framåt. :) Hm, kanske försöka träna mer med andras apporter? Hon har ju inte direkt brytt sig förut.
Vittring: Lite högt gräs så hon missade pinnarna första gången. Men det verkade som om hon kände vittringen av dom så hon vände och hittade dom. Och istället för att bara ta första bästa nosade hon riktigt lugnt och fint över dom och tog rätt när hon var vid den (struntade till och med att nosa på sista pinnen!). Tyvärr tugg in då, men när hon sitter i fot så är det inte tugg. Haha ;) På träapporten har det varit tvärt om (inte tugg in men vid ingång).
Fjärren: Haha! Hög förväntan på något och gör inte riktigt rätt skiften och på ligg - stå (tror jag det var) så backade hon en massa. Haha! ;) Knasboll.

Är MYCKET nöjd! Nu är jag taggad att träna vidare igen ;) Och nu ska jag tänka på det, träna inte så mycket tävlingsmässigt! Med kommendering = asbra, men glöm inte att bryta moment och belöna! Kanske man skulle kunna få bättre resultat på tävling då? ;)

Nu ska jag in i duschen och så småning om faktiskt försöka komma i säng! Måste ladda upp för den här veckan som kommer, fullspäckad!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0