Framsteg med Guiness

Körde ett träningspass med Guiness ikväll innan han skulle vidaret till kursen med sin matte. :) Bara slalom och gungan fokuserade vi på.

Slalom
Körde först bara en port, kom från olika vinklar och han grejade det mestadels BRA!! La på två pinnar så vi var uppe i fyra pinnar och han fortsatte glänsa! Bra attityd och FART till och med! Självständigt genom dom fyra fast jag var bakom! Satte upp fyra till med ca 3-4m mellanrum, han tog dom första fyra trots att jag låg bakom, fick belöning och jag skickade vidare på nästa. Nästa gång såg jag att han faktiskt hade siktet framåt så testade med att säga "slalom" igen och jajjamän! Rakt in i nästa del! :D Sååååå duktig! Snart så ska vi få till det här! Vi kommer bli grymma på banorna - se upp!

Gungan
Testade en ny metod. En typ av lastpallsmetod men ändå inte. Först satte jag upp en hopppinne under så pass att gungan inte rörde sig alls. Sen tog jag en som var lite kortare så att den vippade ner lite granna. Vidare till att använda höga bordet, men att börja med den långt in under gungan så den inte tippade mer än senaste "nivån" och sen flytta ut den mer och mer. Dvs ta något lägre och lägre så att han vänjs in sakta med att den tippar mer och mer och samtidigt lär sig kontrollera rörelsen som börjar redan när han springer upp på den.

Tror det är det som blivit knasigt nu. För först har den varit stilla tills han är hela vägen upp och sen släpper vi den sakta, sen fortfare och fortare tills vi kunde släppa högst uppifrån och rakt ner utan reaktion. Men när det började röra sig när han var på väg ut till kanten (när han skulle börja göra den själv) blev det jobbigt. Han stelnade till och rörde sig inte ur fläcken... Låste sig liksom.

Men med den här metoden gjorde han aldrig det (låste sig)! Utan jag tog något lägre när han verkligen sprang hela vägen utan stopp. Suuuuperduktig och jag tror den här metoden funkar på honom, i alla fall det som jag känner just nu funkat bäst! Sen återstår det att se vad slutresultatet blir. Men hoppas på bra. För nu får han med alla delar direkt (speciellt rörelsen som blir då han själv kommer över tipp-gränsen).

RIKTIGT nöjd med dagens träningspass! Jag ser ljuset i tunneln på båda dessa "problemhinder"! ;) På lördag och söndag ska vi tävla i Västerås. Lördag 2 x ag1 och på söndag 2 x ho1. Är gungan med på lördag kommer vi diska oss, men det är bra för honom att komma iväg ändå och se sig om. :) Sen ska jag verkligen hålla mig till strategin att går inte slalom på försök nr 2 struntar vi i det, för träna gör vi hemma inte på tävling (eftersom det inte riktigt sitter 100% på träning än), dumt att bråka där. :)

Nu ska jag ta och sova, imorn ska jag jobba i skolan, mycket lärare sjuka på mammas jobb. Så känns skönt att kunna hjälpa till. :)

Natti natti!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack för hjälpen i skolan idag! Det är värt mycket <3

2012-05-04 @ 16:53:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0