Damien

I söndags hoppade jag Damien för första gången. Även första gången uppsuttet för hans del. Det gick faktiskt riktigt bra! :) Duktig kille. Filmen längre ner i inlägget får säga sitt. :)

Nu till det jag egentligen tänkta blogga om. Stötar vid borstning... Jobbigt jobbigt! Jag får ibland mycket stötar när jag borstar, inte kul. För han tror ju han gjort något fel så han blir rädd för mig. :/

Så efter lite googlande fann jag dom här tipsen:

# Blöta borsten litegrann.
# Alltid hålla en hand på hästen medan du borstar.
# Om det blir stötar när man rör hästen med händerna också, så kan man börja med att ta tag i manen först och sedan lägga handen på pälsen.
# Borstar i naturmaterial.
# Använd inte fleecetröja tex, om du gör det tvätta alltid dina stallkläder med mjukmedel så brukar kläderna bli mindre statiskt elektriska.
# Ha handskar på sig. (Funkade inte för mig, hade det idag!)

Men det bästa jag hittade var det här:
"Vissa skor och stövlar gör att det blir mer statisk elektricitet också har jag märkt, t.ex. med gummisulor. Ibland hjälpte det mig att blöta skosulorna också. Det som händer är att man "drar" med sig elektroner från hästen när man borstar den, så att man själv blir mer laddad än hästen. Sen måste elektronerna tillbaks till hästen, en urladdning måste ske. Den kan då gå gradvis utan att märkas via handen man håller på hästen, eller via marken eller golvet. Om man har gummisulor laddar man inte ur genom golvet, och det blir en gnista istället."

Idag hade jag gummistövlar på mig! Kan det vara så enkelt att jag inte ska ha det på mig? Ska byta så jag inte har gummistövlar vid borstningen och se om det kanske kan vara det. Har inte tänkt på vad jag haft för skor på mig vid dom tillfällen det blivit stötar. Men under vintern tror jag inte att det varit så mycket stötar, kan det ha att göra med att jag helt enkelt inte haft stövlarna på mig? Värt att testa! Låter klokt i alla fall ang det där med elektroner hit å dit ;)



Nu ska jag sova! Natti natti!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0