Veckan som varit och lydnadsläger dag 1

Den här veckan har det varit full rulle - som vanligt. ;) Men tänkte ge en liten sammanfattning av vad vi gjort då jag inte haft tid att blogga och sen tog blixten vårat internet igår, fredag. Nu har jag ett trådlöst internet i USB inkopplat. Så varning för långt inlägg alltså! ;)
 
I måndags började jag med att åka och träna Guiness. Gick helt okej, blev lite osäker på gungan mot slutet. Hm. :/ Smågrejor som var ringrostiga, men hallåå det var ju liksom typ två veckor sen senaste träningen. Tycker han var riktigt duktig med tanke på det! :)
 
Sen tänkte jag åka och kolla på agilitytävlingarna på Wiks slott (där vi tävlade i söndags). Men bilen ville annat. Den dog på väg dit. Mamma och lillebror kom, och brorsan kollade igenom och letade felet. Det var turbokylarslangen som lossnat. Så han skruvade åt den på plats, vi kunde åka vidare. Men åkte tillbaka hem till verkstaden för att kolla så det inte var något mer. Det var det inte, så jag åkte tillbaka mot tävlingarna, och kom både dit och hem. :)
 
I tisdags förmiddags tränade jag Guiness igen, och det gick riktigt riktigt bra! Gungan och slalom inga problem, fin balans och på A-hindret så kom jag på att jag ska testa med godisskål nedanför kontaktfältet, och oj så bra det gick! Ska helt klart testa detta mera!
 
På eftermiddagen åkte jag in mot Stockholm för att gå på Allsång på Skansen med Sophie. :) Jag kom dit vid 16, fick bra platser vid scenen! Sophie kom vid 16.45. Vi såg både genrepet och livesändningen från kanonplatser! Vi hade räknat med att stå allra längst bak för att vi inte var där så tidigt. Guuuh så kul det var! Har lite bilder i telefonen, men den USB-sladden får inte plats nu då internet-USB'n sitter i tar plats. Så får visa när vi har vårat internet tillbaka. :)
 
Tidigt på onsdag morgon åkte vi norrut igen för att gå på bröllop, Annika skulle gifta sig i Sundsvall. Ett fint utebröllop vid deras stuga. Dom stog med fötterna i sjön, och gästerna stog på stranden. Så himla mysigt. Till maten blev det grillat vildsvin och en jättegod potatissallad.
 
Vi sov över på Scandic hotell till torsdagen och dagen började med hotellfrukost! :D Muuumms! Bra start på dagen. Som tyvärr inte blev så lyckad när vi kom hem. Det började vräkregna och åska, samt blixtra. Det drog nog rakt över oss. Hemskt! Sting hatade det också! :( Stackars liten. Jag hade även Damien och vi red ut en sväng. :) Slapp regn och åska.
 
Igår var det också åskoväder, vi hade alla elgrejor avstängda och urkopplade. Men så kopplades det in lite för tidigt för det kom en sväng till, och då slog det ut vårat internet! :/ Himla trist, och Sting stackaren fick en andra dag i rad med åska. Red även Damien då också, och denna gång på banan och det gick KANON! Åh så bra han gick! Så fin så fin! <3 Ville aldrig sluta rida, men åskan närmade sig från Enköpinghållet och vi hade ändå ridit i 35min så det fick räcka. :) Med tanke på att han fått stå rätt mycket sista tiden pga diverse grejor.
 
Idag var alltså första dagen på årets lydnadsläger på klubben! :) Vi ska välja tre moment/dag som vi vill träna tillsammans med A-C. Idag valde jag fritt följ, hopp apport och vittringen.
 
Fritt följ - Började med det på fm, och A-C kommenderade oss igenom ett hyffsat långt fritt följ. Sting gick jättebra tycker jag! Visst efter ett tag började hon sega ur lite och visade det genom att inte vilja sätta sig. Men hon tappade ingenting! Så vi började lite med detaljer, det vi hann var att testa nytt tempo då hon i språng marschen är parallell men i vanliga och långsamma marschen går ut lite ut med rumpan, detta pga den fina kontakt hon har. Så vi hittade ett tempo där hon gick rakt i vanliga marschen. Ska fortsätta testa det nu. :)
 
Så var det lunch och en liten stund innan vi var redo att köra igång hör jag något skott långt bort, Sting hörde det också och ställer sig upp från sin plats där hon är bunden, och börjar så smått skaka. Jag väljer att låta henne vara, går inte dit på länge alls. När jag väl går dit och kopplar lös henne så ruskar hon på sig och är glad, hon har släppt det! :) Wihoo! Men lyckan varade inte länge då det kommer nya skott när vi precis kommer fram till tälten som står uppställda så vi får skugga/regnskydd. Bläääh! Jag sätter mig i min stol bara med henne bredvid, utan att ge henne något kommando. Efter en stund ber jag henne lägga sig. Vilket hon också gör, och efter ännu en stund så lägger jag in henne i buren. Testar att ta ut henne och går ner för att köra lite agility, inga problem. Men upp mot lydnadsplanen vill hon inte utan hellre till bilen. Men går och lägger henne i buren vid tälten i alla fall.
 
Hopp apport - Valde att testa efter en stund att köra hopp apport. Började med att försöka ge den till henne, men det vägrade hon. La den då på backen och så försökte jag tagga till henne på den. Men nej. Kastade den lite och började leka med henne, då tog hon den och jag berömde. Sen flyttade vi oss mot hindret och fortsatte leka där då hon inte ville springa ut och ta den själv. Fick köra många ggr men till slut så kunde vi göra en vanlig! :D Duuuuktig!
 
Efter det passet tog det 5-10min i buren och så somnade hon, såå skönt! Lite fika var det sen och efter det körde vi fritt följ i grupp. Gick kanon! Hon stördes inte alls och hade absolut släppt det med skotten!
 
Vittringen - Gick KANON! Vi testade en ny metod. När hon tagit pinnen satte jag mig på huk med godis i handen som hon fick komma och äta utan att behöva göra en ingång. Så gjorde jag två ggr och andra gången galopperade hon in! :D Nästa gång stog jag upp men böjde mig. Nästa steg var att jag stog rakt men hade händerna uppe i brösthöjd med gott i. Nästa steg blir vid magen och sen så helt vanligt. Hon svarade riktigt riktigt bra på den här metoden! Ska vi heeelt klart jobba vidare på. Då jag varken måste berömma henne = hon slipper bli osäker för att jag helt plötsligt är tyst) och hon tuggade inte EN ENDASTE gång!! Wooooww!! :D
 
Stackars Sting för att det här blev tredje dagen med jobbiga ljud, och imorn ska det åska enligt väderprognosen. Hoppas det inte sker under vår träning i alla fall! Men tycker hon har kämpat på riktigt riktigt bra idag! <3
 
Nu ska jag käka och kanske se film (beror på vad dom valt), annars blir det väl fixa briardresultat nu när jag har internet.
 
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0