Ridning & lydnadsträning i kylan

Efter morgonpromenad och frukost åkte jag iväg till Damien. Blev en mysig barbackatur i skritt, lite trav. :) Det är otroligt skönt att rida barbacka på vintern, det är som att sitta på ett element! :D Bra balansträning också, och jag var ju tvungen att SITTA ner i traven och kom ner ordentligt. :) Han fick ju vaccin i tisdags, så har vilat sen dess. Men trots det var han faktiskt inte galet pigg. Skönt det!

Drog sen iväg till IP idag igen på dagen för lite lydnadsträning. Bäst att passa på och träna i kyla nu, vet ju inte vad det blir för väder på tävlingsdagen (12feb)...

Sting
Platsliggning
- 3min 15sek inga problem, låg stilla och därmed också kvar på samma sida som jag lämnade henne på! :D
Sittande - 1,5min, satt och kolla bak för det mesta, men stilla annars... :)
Fritt följ - Något litet litet tapp, men annars kanonbra! Hon har verkligen börjat gå bra - looove it! Bröt två ggr och belöna, eftersom vi senast körde med belöning efter alla moment, så var det belöningsdags idag. :)
Sättande - Gjorde bara ett sättande och gick inte ens hela vägen bort innan belöning. Duktig!
Inkallning m ställande - Sååå fint ställande! Men andra sträckan tappar hon lite fart i väntan på "ligg". Tränade även lite ställande på korta avstånd. Jag backade och stannade henne, kallade in, stannade henne osv. Riktigt snabba ställanden verkligen!
Rutan - Fiiint ut, lyssnade bra. Men tyvärr så fick det bli ett extra kommando på ligg, för hon såg något... suck!
Apport - trä - Något litet tugg... Annars fin ingång. Borde tränat mer där då, men ville inte traggla eftersom det var rätt kallt och hon började steppa lite.
Metallapport - Hahaha! Ställde sig upp och tänkte sticka iväg. Nehe du du, tillbaka i fot och så gick jag och hämta den ;) Gjorde om och då satt hon stilla och när hon väl fick hämta den gjorde hon det bra! :)

Hade tänkt köra vittringen hemma, men har inte gjort det än. Kanske blir det ett litet pass efter mello. :) Fjärren tränar vi inte så mycket, den är som den är. :)

Pippi
Fritt följ
 - Braaa fokus, gjorde några vändningar på stället och det gick också bra. :)
Rutan - Sen blev det lite fokus på rutan... blir inte klok på denna hund! Första skicket, vet inte hur långt, men mer än 10m iaf! Springer jättefint rakt in i rutan och när jag säger/skriker "stanna" så kommer hon tillbaka... gaaah! Får till slut in henne i rutan och får henne att stå där tills jag kommer till henne. Dom nästföljande skicken går inte ens hela vägen ut till rutan...! Hjäääälp!
Apport - trä - Bra fart ut och griper bra, lite tugg (men i galopp) på vägen in. Testade att hon får boll som belöning på vägen in (ingen ingång alltså) och då höll hon igen munnen och var lite mer koncentrerad faktiskt! :D
Lek/kamp - Avslutade med lite bollkast och kampa när hon kom tillbaka med den, riiiiktigt bra kamp alltså ;) Hon höll stenhårt och fast jag klappade på henne i sidan och på huvudet så kampade hon, även när jag blev passiv. :)

Jag stör mig otroligt mycket på rutan... hade den bara funkat hade vi kunnat tävla! Morr...! Är det någon som har tips, hjälp miiig!

Nu är det dags för mat, mello och snaaacks! :)
Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag skulle spontant säga att hunden helt enkelt inte vet vad som förväntas. Träna "stanna" separat eller minska avståndet mellan dig och rutan tills hunden Vet hur momentet fungerar och vad som förväntas :)



Jätte kul att läsa om er träning i övrigt! Låter som om att ni gör riktiga framsteg! :)

2012-02-05 @ 00:53:58
URL: http://wingforsflocken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0