Lydnadsträning

Idag åkte jag och hundarna ner till den stora grusplanen vid Gröna Dalens idrottsanläggning för att träna lydnad. Det är perfekt där. Det kan bli störningar från bilar som åker förbi, människor som går över grusplanen eller bara bredvid på gångvägen. PLUS är att det faktiskt finns en liten container där som jag kan gömma mig bakom! :D

Jag körde igenom hela klass 3 med Sting och nästan hela klass 2 med Pippi, så gott det gick. :) Såhär gick det:

Sting
Platsliggning
- Körde 4min, fast det numera "bara" är 3min i klass 3. Men det är ju alltid bra att överträna. Det kom några barn från skolan som ligger i anslutning till grusplanen och korsade mellan containern och Sting. Hon var så duktig och låg kvar. Det bästa var också att hon under hela tiden låg kvar på samma sida! :D Tränade utan täcke också.
Sittande - Vred om huvudet för att kolla något bakom en kort stund bara. Annars satt hon lugnt och stilla i 1,5min. :) (Gick tillbaka sen, så det var inte så att hon reste sig).
Fritt följ - Kanooooners! Sjukt snyggt! :D Skulle hon gå så på tävling måste det ha blivit MINST 8,5 kan jag tycka. Det var ev något snett sitt. Men hon hade fullt fokus hela tiden och även långsamma marschen gick kanon!
Sättande u gång - Bra. :) Såklart svårt att se hur snabbt hon sätter sig, men hon sätter sig i alla fall och jag har bestämt mig för att hon får göra det i sin fart, för vet inte om hon kan göra det så jättemycket snabbare heller. :)
Inkallning m ställande - Fiiiint ställande! :D Första gången satte hon sig dock inte när hon kom in. Men vi har faktiskt tränat rätt lite på sista sträckan (eftersom vi fokuserat på ställandet). Så fick till och med säga "hit" en gång till för jag märkte att hon började vänta in liggkommandot ;) Tror nämligen avståndet blev liiite långt. Haha! Men andra gången vi kröde gick det mycket bättre! :)
Rutan - Jag råkade stanna henne lite för tidigt, så jag gjorde en omdirigering, som hon gjorde kanonfint! Sen blev det dock extra kommando på ligg. Men annars bra! :) Gjorde om en gång till senare. Då gick det jättebra, för då stannade jag henne bättre och slapp omdirigera.
(Hopp) apport - Jaa, finns ju fortfarande inget hinder där ;) Så blev en slät apportering. Men kastade rätt långt och hon tuggat inget och satte sig bra fot.
Metallen - Är likadan som alltid, bra ingång! :)
Vittring - Litet bakslag. Hon har så himla bråttom ut till pinnarna, och så nosar hon lite snabbt (om ens något) och tar väl första bästa, just nu var det faktiskt rätt. Men lite tugg kom det... Hmmpf! Blir till att skärpa till sig (matte) och träna meeera, typ varje dag, vi ska faktiskt tävla nästa helg! :D
Fjärr - Gjorde bara en kort för att köra ordförståelse. Och hon gjorde bara en miss. Den vanliga ligg-stå som blev ligg-sitt-stå ;) Men annars gjorde hon alla skiften direkt och jag tror faktiskt inte hon flyttade fram speciellt mycket!

Hon gick såååå himla bra! Är GALET nöjd med henne! Hoppas hoppas det håller i sig även på tävlingen, för då tror jag vi kan få ihop höga poäng! :) Men ska se tävlingen som en bra start på tävlingsåret och se var vi står någonstans just nu, vad vi behöver slipa på för att nå vårat mål (1a pris i 3an!). Jag ska vara nöjd med smågrejorna som hon gör bra och inte se så mycket till helhetspoängen. :) Sen kommer vi ju vara med på tävlingsledarträffar igen (var något år sen vi kunde delta pga dagarna inte har passat oss) och det blir kanonbra med kommenderingsträning ofta! För jag tror det är det som gör att det blir sämre resultat på tävlingarna än på träningarna.

Pippi
Fritt följ
- Kanonbra! :) Vilket tryck och vilken kontakt! She is BACK!!!
Läggande u gång - Snyggt läggande! Belönades med bollen. :)
Inkallning - Bra fart och fin ingång!
Rutan - Där tragglade vi ett tag. Men jag tror jag kommit på hur jag ska göra! Hon har ju inte riktigt tryck utåt. Men om jag säger rutan och hon springer någon meter och vänder sig om så ska jag vänta ut henne, efter en liten stund fortsätter hon faktiskt till rutan! Hon väntar då på mitt stanna-kommando och då blir det ett bra ställande faktiskt! Sen kanske jag kan säga rutan och när hon sätter fart kasta iväg en boll? Jag provar vidare och snart har hon nog trycket ut som jag letar efter. :)
Apportering - Bra! Inget tjuvande, full fart ut och galopp in.
"Hoppet" - Hade som sagt var inget hinder. Men principen kunde jag faktiskt testa! Eftersom jag bytt ut "hoppa" mot "framåt" så sa jag helt enkelt "framåt" från fotposition och hon sprang iväg och så sa jag "sitt", och sen "hit". :) Det blir som hoppet fast utan hopp ;) Gick faktiskt lika bra att träna så! :)
Fjärr - Bra skiften! Var bara ett skifte som hon inte lyssnade direkt på.

Även mycket nöjd med henne faktiskt! Körde dock ingen platsliggning *fy på matte!* men om den fortfarande funkar så är det bara rutan kvar så kan hon starta. För nu när anmälningsavgiften är höjd rätt saftigt känner jag inte för att starta utan en fungerande ruta, det är så pass mycket poäng man tappar... Hade annars gärna provat för att se hur resterande moment skulle funka på tävling. Men som sagt, när rutan är fixad tror jag vi kommer kunna ta 1a pris relativt snart! :)

När båda hade körts igenom körde jag lite heelwork med Sting. Jag tror vårat program kommer bli kanonbra! Låten verkar funka och Sting verkar tycka det är helt okej med heelwork, inget skall! :)

Nu är det dags att rasta hundarna och sen sooova. Imorn ska vi till polisen för att se på L-test! :) Spännande!

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0