Lastträning med Damien

Idag hade jag först praktik 10-14. Sen hyrde jag hästtransporten från min praktikplats och direkt till stallet. Jag och Annika hade planerat in lastträning för Junior och Damien :) Jag och Damien ska ju tävla i slutet på mars, och han har åkt transport en gång. Haha! För länge sen ;) Junior har också bara åkt en gång, men han är ju liten (3 år). Men tanken är väl att han också ska ut och åka snart, så lika bra att ta tag i lastträning nu.

Först linade Annika Junior och så var det dags att börja. Annika tog det bara lugnt och lät Junior få lukta och kolla sig omkring och få godis under sträckan på väg in. :) Funkade bra på honom och han tog sig in efter en liten stund. Inga problem. Ut och så in igen. Han tyckte dock det var läskigt/jobbigt att backa ut så då breddade vi mellanväggen. :) Då gick det bra. Nästa gång han gick in stängde vi igen luckan och även det gick bra! :) Duktiga lillkillen!

Sen var det Damiens tur. Han hade lite mera åsikter om det där ;) Haha! Så jag hade ett spö till hjälp för att kunna peta på, och kunna hejda om han flöt ut åt sidan om transporten. Tanken var ju liksom att han skulle vara riktad inåt ;) haha! Fick efter en liten stund upp framhovarna på rampen. Men där var det stopp! ;) Han kunde gå långt upp med framhovarna, nästan hela vägen in. Men bakhovarna var stadigt kvar på marken. Haha! Efter mycket försök så fick jag upp honom till slut med alla hovar på rampen. Då var det inte heller svårt sista biten in i transporten. Så gick vi in, backade ut och upprepade proceduren några gånger. Dom sista gångerna gick det utan problem. Kort stopp bara, men så direkt vidare igen. :) Superduktig!

Så vi ska hyra släpet snart igen så dom kommer ihåg. :) Då ska vi även stänga luckan för Damien. Valde att inte göra det idag eftersom han inte gick på lika enkelt från början. Känns som att man vill ha honom trygg först. För han hade lite bråttom ut först, kunde inte bromsa honom mitt på rampen, men det kunde jag sen. :) Då stog han mycket lugnare inne i transporten också.

Red sen Damien och det gick bra. Tränade på galoppfattningar från skritt, jobbigt tyckte han! Men bra träning för baken att verkligen fatta underifrån liksom. :)

Nöjd med dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0