Året 2012

Då ska man göra den årliga summeringen av året som gått. Jag väljer att som vanligt dela upp det gren för gren istället för månad för månad.
 
AGILITY
Sting har under året tävlats hyffsat sparsamt i agility, endast 22 officiella lopp (+ KM 2 lopp) har hon gjort i år. Detta fördelat på 10 laglopp och resten individuellt. Av samtliga officiella lopp har hon bara diskat sig 6 lopp! Och då är det 2 av dessa självdisk för resten av laget var ändå diskade. Sen var det ett lopp jag glömde bort ett hinder. Haha! Så hon är en väldigt stabil hund. Men inte alltid hon fixar tiderna, ibland något enstaka fel bara också.
 
Men jag har tagit beslutet att inte starta henne mer i agility... känns trist, och det kommer klia i fingrarna att anmäla hennne. Men detta är för att hon ska hålla flera år till, hon kommer få köra KM, DM och så kanske någon annan inoff tävling. Men officiella tävlingar struntar vi i. Känner ändå att hon har ju ingenting att hämta hem där.
 
LYDNAD
Ett mycket splittrat år i lydnaden. Men mellan alla 0 pris, 3e pris och 2a pris så fick vi faktiskt två 1:a pris! :D ÄNTLIGEN! Sååå himla himla kul! Tyvärr ville inte det där sista 1:a priset trilla in, men vi har varit nära några ggr. Vi får ta det nästa år istället. Vi har gjort hela 17 (!) starter i klass 3 i år... Det är ganska måånga! Men jag känner att vi får fler och fler tävlingar med bra känsla också, det är oftast bara smågrejor som gör att det inte räcker hela vägen. Eller otur så som att det kommit någon smäll som hon blivit rädd för.
 
RALLYLYDNAD
Vi har gjort 4 officiella rallylydnadsstarter, då i fortsättningsklass. Endast ett av dessa resulterade i ett resultat under 70p. Det var ett enda moment som strulade till det - snurr under gång! Svååårt ibland! Vi tappade mycket poäng där, och sen tappade vi även en del av samarbetet då. Men vi kämpade vidare och slutet blev bättre. :)
 
Hon fick alltså uppflyttning till rallylydnad avancerad klass! Spännande! Hon fick då även diplomet - RLD F. Nu gäller det att lära in fot på höger sida så vi kan starta i avancerade klassen nästa år! :)
 
FREESTYLE
Jag har varit lite opepp på freestyle i och med att hon alltid skäller och det genererar i en del avdrag. Men vi har ändå gjort 5 starter i år för att försöka att få freestylediplomet (FD1). Något vi faktiskt lyckades med på sista tävlingen! Då var det även kval till Agria Freestyle Cup Finalen och poängen räckte till en 2a placering och kval! Så vi ska alltså tävla finalen nere i Göteborg på MyDog nu på fredag!
 
Under tiden som vi tränat inför MyDog så känner jag att vi kanske till och med kan fortsätta med freestyleklass 2? Får se vad resultatet blir på MyDog först innan jag bestämmer mig. ;) Men hon skäller inte på träning längre och det är ett stort steg! Jag tror nyckeln har varit att faktiskt träna mera och just med mera musik och progamträning. Något som jag varit slarvig med innan! Tänk om det "bara" är det som behövs... ;)
 
HEELWORK TO MUSIC
Vi debuterade i heelwork to music i år. Första tävlingen gick inte alls speciellt bra tyvärr. Hon blev lite ofokuserad och jag la in för mycket freestylemoment för att få henne med mig = inte bra i heelwork. ;) Haha! Därefter gick det kanon! Tre tävlingar i rad med uppflyttningspoäng och hon fick titeln HtM 1! Vi hann även debutera i klass 2 en gång, med ett halvdåligt resultat. Ofokuserad och trött hund efter att ha varit på tävlingsplatsen hela dagen och det var riktigt varmt, lite kvavt också. Får försöka lära in fler positioner så vi kan starta 2an med bättre resultat nästa år.
 
UTSTÄLLNING
Sting är utställd bara en endast gång i år, detta på rasspecialen. Blev lite chockad då hon fick excellent och placerad 4a i öppenklassen! :D Tyvärr utan CK. Men en placering i klassen som ändå var hyffsat stor, ca 10 öppenklasstikar med, kändes riktigt kul! Hon skötte sig jättebra. Jag tror att jag verkligen måste försöka "köra slut" på henne innan hon ska in i ringen. För dagen innehöll massor. Först lydnad på morgonen, sen uppvisning i heelwork och freestyle och sen utställning. Detta i soligt och mycket varmt väder.
 
Får se hur det går nu på MyDog, ska bli spännande. Hon verkar ju ändå vara ganska fin. ;) Tänk om hon bara kunde ta ner sin svans ännu mera vid utställning. För hon får så mycket finare rörelser då. Något jag ser när vi är på promenad och hon tagit ner svansen efter en stund.
 
SUMMA
Jag kan inte vara annat än nöjd med Stings 2012 faktiskt! Hon har fått tre diplom, två första pris, excellent på utställning och många fina lopp i agilityn. Men allra viktigast! Hon har inte varit skadad en endaste gång under året! :D Wooow! Men hon har ju lite ont i ryggen, och nu efter MyDog så ska vi försöka få ordning på det. Då det visade sig under en naprapatkoll att hon har låsning första halskotan och i bäckenet. Han trodde hon skulle kunna bli bättre efter behandling. Så jag måste absolut testa! Tänk om hon kan få bli nästintill smärtfri! :D
  
PIPPI
Tyvärr blir det inte alltid som man tänkt sig, därför har året förutom glädje också innehållit sorg. Min älskade "lilla" hund Pippi fick somna in 16 april pga cancer endast 4 år ung. Innan dess var hon under allergiutredning. Så hennes år var väl inte sådär jättebra. :/ Dock så började det faktiskt bra på Kistamässan där hon faktiskt gjorde riktigt bra ifrån sig på lagtävlingarna. Men det var också dom enda tävlingarna hon var med på. Och det är lite jobbigt att se vad man satte för mål på henne till 2012 och inse att hon aldrig ens hann försöka uppnå målen. För jag märkte att hon blev lite slöare och inte lika på vid träning. Men då visste jag inte att hon hade cancer.
 
Jag hoppas att jag inte måste ta något sådant tungt beslut igen på många år! Och jag hoppas att Sting får vara lika frisk och pigg nästa år också!
 
GOTT NYTT ÅR!
(Målen för nästa år kommer i ett inlägg imorn)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0