Träning för Niina Svartberg & kvällsträning med Guiness

Jessica (som har tollarna Nova och Triss, å så lilla terriern Wilma) skrev på sin facebook i måndags att det fanns en plats kvar på dagens träningsdag för Niina Svartberg, jag tog den direkt! Wohoo! Riktigt kul!

Så idag klockan 7.15 kom Jessica förbi och plockade upp mig och Sting för att åka till Olandstraktens BK där träningsdagen skulle hållas.

Niina var riktigt trevlig och kom med bra tips på hur vi kunde lösa våra problem, så nu är jag riiiiiktigt träningssugen! Vill ju testa dom nya idéerna BUMS! Så det här tränade vi på idag:

Fritt följ: Sting har ju ganska så bristande koncentration i början under kommendering. Jättetrist! Speciellt under programmets första del. Så vi testade att gå lite fritt följ innan vi gick in på planen för att kanske gå klart "den dåliga biten" och skillnaden när vi går in på plan blir att det bara byts ut rösten (dock inte idag). Men hon gick ändå dåligt på planen... Fick då höra att jag egentligen signalerar till Sting genom att ge henne en sista godis innan vi går in på planen att nu börjar det riktiga. Så från att ha belönat med godis utanför plan till att inte belöna alls PÅ plan är det ju inte så konstigt att det blir en helt annan situation.

Så lösningen blir att hon ska inte få belöning utanför planen utan vi ska fortsätta in på planen och gör hon bra ifrån sig så ska jag belöna DET! Och vi ska börja med extern belöning. Hon svarade väldigt bra direkt på det kände jag. Så det ska vi jobba vidare på. Sen lite annat tänk med att hon inte ska få några extra kommandon. Hon ska vilja följa mig, jag ska inte hålla reda på henne (genom att upprepa fot). Så om hon inte sätter sig blir det att hon missar chansen till att få belöningen så jag ska bara säga "ojoj" eller något liknande och backa bak och göra om fotgående en bit och ny halt. Gör hon rätt då blir det belöning!

Träapport: Även här börja jobba med extern belöning. Börjar med att göra en klass 1-apportering där hon sitter bredvid mig. Tugga hon så tar jag apporten från henne och säger bara "ojoj" eller något liknande och gör om. Håller hon den fint skickar jag iväg henne till den externa belöningen med ett "varsågod" utan att ta apporten. Jag ska också ta fram apporten lite försiktigt och visa att den är värdefull vilket gjorde att hon faktiskt tog den försiktigt. Det var jättekul då jag såg framsteg redan under det passet! Hon tuggade i början några försök men sen höll hon den fint och direkt iväg till belöningen då. Men då travade hon ut dit och var lite tveksam. Men direkt gången efter så var det inte ens minsta tugg! Så iväg till belöningen och då började hon även galoppera ut dit med apporten i munnen! Kanon ju! Automatiskt får hon även in galopp med apporten, något hon SÄLLAN, typ aldrig, gjort!

Nästa steg blir att ha henne framför mig och träna ingång. Just att ha henne nära så jag kan ta apporten så fort hon tuggar. I början blir det att belöna varja rörelse som är utan tugg. Ska bli kul att testa den här metoden. Då det känns bra redan första passet! Inga nej och fy och hon får istället en positiv bild av apporteringen tror jag. :) Nu när jag säger åt henne blir det mera att hon skärper sig utan att vilja göra rätt från början.

Rutan: Ska börja jobba bort targeten för när den försvinner letar hon efter den och blir troligtvis förvirrad (vilket gör att hon inte lyssnar direkt på mina kommandon)... Så varannan gång med och varannan gång utan till en början. När hon trampar på targeten / är i mitten av rutan ska jag ropa varsågod och kasta iväg en boll, inget stanna eller ligg än. Ligg väldigt sällan då det kan hon (istället göra den delen ligg-promenad-inkallning separat). Nu är det viktiga att hon ska hitta rätt i rutan och stanna på första kommandot utan att leta vidare efter target. Och med hjälp av mitt varsågod stannar hon upp och väntar på var bollen hamnar. Vilket gör ju att jag typ värdeladdar min röst och att det är kul när jag säger något ;) För att kunna gå över på stanna-kommandot blir det stanna-varsågod och följt av bollen.

Viktigt att alltid säga varsågod innan jag kastar bollen så att det blir frikommandon att ta den liksom. :)

Ja, det var en del vi lärde oss idag, så nu vill jag träna träna träna! Men först sova ;) Eller först väcka Sting (som är tröööööött) och rasta henne. Hon fick även första fästingen idag, så nu ska det på med frontline!

Just ja, tränade ju Guiness lite ikväll också. Slalom, a-hindret, balans och gungan. Slalom gick kanon! Men det får verkligen inte bli för många repititioner då tröttnar han! :/ A-hindret kom jag på att jag måste hålla mig bakom honom då stannar han inte! Balansen riktigt fint! Gungan bra, vi körde först med att bara springa rakt upp och sen ta ner den och duns, avslutade med duns hela vägen uppifrån. Snart kanske det lossnar helt där också så han blir modigare. :) Fast helt rädd blir han inte, han går ju upp igen. Men osäker blir han.

Kände mig lite taskig sen, Susanne sa att hon funderade på att köpa en mindre apport för han verkligen totaaalvägrar att ta apporten, hon har försökt i månader! Jag testar då lite och efter max 5min sitter han så fint med den i munnen! :O Kändes ju lite taskigt, där har hon tränat i månader och inte kommit framåt och så testar jag lite snabbt och får resultat... Men nu såg hon hur jag gjorde, kanske hon kan få till det sista också. :)

NU ska jag sova! Imorn kommer det någon från tullen och ska föreläsa, spännande! :) Sen blir det lite jobb och efter det TL-träff där vi ska plocka isär moment och träna på lite nytt sätt. :) Ååh vad jag är sugen på att träna!

God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0