Träningen igår

Hann inte blogga om träningen igår, så skriver nu istället. Eftersom jag är hemma med ont i nacke och huvud. Men fick en kiropraktortid i eftermiddag iaf! :)

Först fick Guiness köra lite agility. Pernilla var där och tränade också så jag passade på att fråga om hjälp med platta tunneln. Den har vi ju inte kunnat köra eftersom jag alltid varit ensam. Men han verkade inte bry sig alls om den. Sänkte ner släpet lite i taget. Men ganska så snart var den helt nere och han sprang genom den helt själv. Han tyckte den var riktigt rolig! Skönt, då var även det hindret påbörjat. Gäller att sätta ord för den också så småning om. :) Testade sen att ta ett hopphinder innan. Satte honom innan det för att kalla in vid tunneln. Hoppet tog han, men tunneln sprang han förbi. Haha! Här märks det att han ännu inte tränat så mycket på att ta fler hinder i rad innan belöning. Innan har det ju varit ett hinder och sen belöning :)

Sen tränade vi däcket. Det gick jättebra! Han gick under/bredvid kanske 2-3ggr bara och hoppade igenom däcket bra många fler gånger! :D Kanooon! Började även här med ett hinder innan och kalla in. Gick bra, när jag inte rör på mig för mycket, han springer på för snabbt om jag också rör på mig. Han behöver inte full fart än. För då missar han däcket. Om jag bara är lugn och lite tillbaka så ser jag att han tänker till och hoppar däcket som han ska! :) En gång kom han till och med väldigt snett (vi skulle inte ens ta däcket), men han sökte upp däcket och hoppade! :D Wihoo! Belöning så klart!

Nu i början belönar jag verkligen allt han gör rätt, oavsett om det egentligen inte var meningen att vi skulle ta det hindret just då (som med däcket t ex). Just för att han innan inte velat ta för sig eller söka sig ut till hinder. Men det här träningspasset var verkligen så att han tog för sig och sökte hinder lite mera! :D Helt klart ett stort kliv framåt!

Sen så hade jag även med mig Pippi, hon skulle få köra lydnad. Körde alla momenten i 2an. :)
Fritt följ: Fint fint! :)
Läggande: Bra!
Ink. m. ställ: Börjar återigen om från början med att bara kasta boll och sen lägga in kommando. Blir ju så när man inte tränar det kontinuerligt (fy på mig!). Men hon börjar ju ändå förstå! :)
Rutan: Gick bra! Men måste däremot öka avståndet sakta. För hon tvekar när den är för långt borta. :/
Apport: Riiiktigt fint verkligen! :D
Hopp: Bra! :)
Fjärr: Även det bra, missade inget skifte. Belönade efter sitt-ligg-sitt. Ligg kan hon ;) Det är sitt som är svårt ibland ;)

Avslutade med ytterliggare ett fritt följ där hon också gick bra. Sen en 4min platsliggning där hon låg kvar under hela tiden! :D Det var lääänge sen hon låg plats. Så jag blev riktigt glad när hon låg kvar, gjorde till och med ett bra uppsättande!

Jag belönade emellanåt på momenten, eftersom vi inte tränat så mycket, så hon får upp motivationen. :) Men snart så börjar det kännas riktigt bra inför tävling. :) Det gäller att hon bara orkar hålla ihop sig! Ska faktiskt tävla nästa helg, två starter på en dag.

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0