Fredagens träning + tävling

Har inte hunnit blogga om träningen i fredags av den anledningen att direkt när jag tränat med honom var det bara att packa iordning inför helgen. Mer om vad som hänt i helgen kommer efter att jag berättat hur det gick med Guiness :)

Började med att sätta upp dom här "stationerna":
1. Hopp + platt tunnel
2. Slalom (drog isär så det blev 4 pinnar)
3. Hopp + däck (+ lång tunnel)
4. En liten kombination med hopphinder och en tunnel på det här viset: (T=kort tunnel)
                   |
             __      __


              T       __


Började med hopp + platta tunneln, har inte haft några problem med den innan utan tagit den glatt, vilket han även gjorde första gången. Men den var blöt och kall vilket tyvärr gjorde att han inte ville gå igenom den igen! :/ Jag valde att bryta där då, eftersom det inte fanns någon att be om hjälp så vill jag inte förvärra. Typiskt! Får se till att försöka få med mig någon till nästa gång. :)

Har ju tänkt att istället för typ 2x2 metoden att jag ska köra visa metoden på slalomet med honom. Efter att ha provat idag tror jag det är bättre för honom. :) Han hängde med lite mera än vid en port bara. Jag kan säkert gå tillbaka och träna ingångar med bara en port senare i träningen när han börjat få suget på slalom. :)

Efter en liten paus tog vi tag i nästa övning. Hopp och sen däck. Först bara däcket och det börjar gå riktigt riktigt bra! Han sprang nog bara under en enda gång under hela passet och jag börjar säga däcket när han tar däcket. :) För han kunde även ta det när han kom ur en liten båge. Duktig duktig! Sen utvecklade vi genom att ta hopp + däk då. Jag ställde mig mellan hopp och däck för att hinna fånga upp honom lite. Men han hade blicken framåt och tog däcket som han skulle! Gjorde så några gånger och även börja ställa mig på andra sidan däcket också och kalla in. Även det gick bra! Ändrade även sen så han skulle ta hopphindret efter istället. Det hade han lite svårare med, men det satt också till slut! Jag testade även lång tunnel + däck + hopp, men då kom han alldeles för fort och såg inte däcket. Det blev för svårt än så länge. Även till en början att göra tvärt om, men det gick sen!

Efter ytterliggare en kort paus tog vi tag i en liten kombination då. Där var han riiiktigt duktig! Kom ut riktigt fint på hindret som står högst upp liksom. Sprang aldrig förbi det. Enda hindret han sprang förbi var sista hindret (tunnel eller hopp, beroende på vilket håll vi körde). Då sökte han sig till mig istället. Men då gjorde jag som så att jag la bollen i slutet och då fixade han det kalasbra!

Han var verkligen riktigt duktig och jag tycker träningen går framåt i alla fall!

- - - - - - - - -

Såå, till helgen då. I fredags som sagt, efter att jag packat åkte jag och hundarna till Rikstens Hundsportcenters inomhuslokal där Mälarö BK arrangerade freestyle - och heelworktävling. :) Tyvärr gick det inte hela vägen för någon av hundarna. Inget uppflytt. Pippi tävlade i heelwork och var seg. :/ Sting tävlade freestyle och var galen. Hahahah! ;) Som natt och dag dom där två. :) Nej men Sting skötte sig ändå bättre tycker jag, men en del skall kom det dessvärre. Filmer finns, men dom får komma upp en annan dag. :)

Därefter åkte vi vidare till Isabelle och Ben där vi skulle bo under helgen eftersom vi skulle spendera hela lördagen och hela söndagen på Flens BK för att gå första helgen på agilityinstuktörsutbildningen. Efter lördagen var jag helt slut i huvudet! Hade dessutom inte sovit speciellt bra, knappt något alls under natten. :/ Ofta så första natten borta. Sov bättre i natt, och är dessutom piggare. :) Men nu börjar energin ta slut. ;) Uppstigning 6.00 båda dagarna och utbildning 9-17 liksom.

Så innan jag ska sova nu ska jag knåpa ihop ett till inlägg om hur dagens träningspass i lydnad gick med Sting. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0