Oxer-träning för Sting

Efter en promenad på 30min med båda hundarna byggde jag upp hoppteknikkombinationen och bredvid den en oxer. Tänkte att hoppteknikkominationen kan ju stå framme så den finns där när jag har lust ;) Men idag tänkte jag köra oxer-träning med Sting. Hon behöver förbättra sitt självförtroende vid oxrar. Började först på en liten oxer, kanske 35cm i bakkant och 30cm lång.

Sen ställde jag henne en bit framför oxern och gick ifrån och kallade in. Hon brydde sig inte om oxern alls. :) Gjorde samma från andra sidan. Höjde lite 5-10cm och gjorde om samma sak. Gick helt okej det med. :) Sen ställde jag mig vid henne, kastade en leksak och sa hoppa, så hon fick hoppa ut från mig. Även det gick bra. Gjorde några ggr från båda sidor om mig.

Sen sänkte jag den igen och lät henne träna på att gå runt och hoppa tillbaka, duuuktig! <3 Sista grejen vi gjorde var att hon fick hoppa runt i en åtta över oxern. :) Gick också bra.

Så det här passet gick bra i alla fall! Men det är någon magisk gräns där det blir för jobbigt/läskigt eller vad det nu är. Men vi ska försöka jobba på det. Det vi inte gjorde idag var att jag sprang. Men tror att en övning som jag kan göra inom snar framtid är att sätta upp vanligt hopp - oxer - vanligt hopp på låg höjd och springa bredvid som en raksträcka liksom. :)

Igår tog jag tag ORDENTLIGT med Pippis dragande i koppel, nu får det vara nog! Jag testar nu metoden stanna varje gång hon drar och försöker få kontakt, tar hon kontakt = godiiis och beröm! Det har börjat gå bättre faktiskt! Ibland glömmer hon bort sig, men hon lyssnar på mig lite bättre nu faktiskt. :)

Idag har jag varit heeelt ledig! Jätteskönt! Imorn ska jag jobba på ridskolan, dags för sommarstädning och mocka ur alla bäddar... pust vilket jobb det är! Men det blir så fint och fräscht i stallet när det är gjort. :)

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0