En lång men trevlig dag i Nora!

Jag har så mycket att göra så hinner inte blogga och fixa med resultaten+filmerna till hemsidan. Ska försöka hinna det imorn. :) Men tänkte nu blogga om gårdagens äventyr till Nora iaf :)

Började med att jag sovit 5 timmar under natten... Resan till Nora började sen vid klockan 6.00 på morgonen och jag var framme vid tävlingsplatsen ca kvart över 8 efter två felåkningar. Haha! Satte upp tält, burar och insåg då att jag glömt både stol och buröverdrag. Fixade provisoriskt skydd till burarna och stol behövde jag inte under dagen ändå. Satt på backen istället och gosade med 5mån briardvalp. Myyyysigt!

Samling för lydnadsklass 3 var klockan 9.00. Men innan vi fick starta skulle 4 elithundar tävla. Suck, hade kunnat haft samling 10. Men men, då hann jag se alla Don Fidosar som skulle ställas innan vi skulle tävla. Det var kul, eller tja. Bara Stings kusin Tage fick CK och blev därmed BIR. Trist att ingen annan fick CK, ingen valp fick HP heller...

Jag startade sist, nr 4. Det var plastband runt ringen på sånna där staketstoplar och det blåste en del... Så jag var glad bara Sting var kvar på platsen med tanke på hur orolig hon kan bli av det ljudet. Hon satt kvar hela tiden på sitt i grupp, trots att kusin Ashley reste sig. Det var duuuktigt tycker jag! Hon tittade sig mycket omkring och såg inte riktigt nöjd ut. Men hon satt kvar där hon satt utan att flytta tassar. Platsliggning sen och återigen reste sig Ashley bredvid Sting men Sting låg kvar under hela tiden! :D duuuktig tjej! Men hon hade varit lite orolig stog det i protokollet och det förstår jag. 10 - 9,5 p startade vi tävlingen med. Kändes bra! En stunds väntan tills det var våran tur.

Tävlingsledaren var inte så snabb, rutan var inte så snällt utsatt, det var för långa avstånd lite här och var (gäller även för Pippis klass) och det var någon läskig fläck på planen vid hindret (enligt Sting)... Sammanfattningsvis så kunde resten gått bättre... Sting var inte så taggad på planen direkt. Jättetrist, hängde inte med mig alls. :/ Så poängen blev inte sådär superbra. Sämsta resultat hittills.

Betygen
Sitt i grupp: 10p
Platsliggning: 9,5p - något orolig
Fritt följ: 5p - sitter ej i halt, okoncentrerad, dk fot, släpar, går ifrån
Sättande: 0p - sitter ej
Inkallning: 5p - långt till stå, sitter ej i avslut, extra kommando x3
Rutan: 0p - avbryter (hon hittade den inte, sprang runt och leta ett tag faktiskt)
Hopp apport: 6p - tuggar, avslut
Metallapport: 6p - greppandet, tempo in
Vittring: 0p - Släpper flera ggr, tempo, lyfter fel (hon lyfte inte alls fel.. :S men men, hon släppte den nog för många ggr in för att kunna få betyg)
Fjärr: 7p - dk sitt, flyttar ½ längd
Summa: 137p, 0 pris, plac 3 av 3

Som ni ser... inte sådär jättebra direkt ;) Fjärren är jag faktiskt förvånad att hon gjorde så pass bra faktiskt! :D Om jag kommer ihåg rätt såg faktiskt skiftet stå-sitt rätt bra ut. Fast svårt att se framifrån också egentligen. Men men, på´t igen på tisdag (skolmästerskap). Haha! Får se om det blir lika pinsamt då. 

Sen var det bara att lägga in Sting i buren och hämta Pippi så hon fick kissa och hinna få lite kontakt med mig iaf. Haha! För sen var det platsliggning nästan direkt efter 3an var klar. Hade kunnat strunta i att stressa för Pippi kom i full fart till mig efter mindre än 30sek. :/ Inge kul! Vet inte vad som hände. Hon brukar inte komma i full fart om hon nu skulle resa sig...? Hon måste blivit skrämd av något.

Även Pippi hade sista start, nr 5 blev det då. Hon var också lite lost inne på planen... Hennes fiiina fria följ fanns inte alls där till en början. Lite mot slutet tror jag hon skärpte sig. Men totalpoängen var riktigt låga. Men men så kan det gå.

Betygen
Platsliggning: 0p - står upp (lämnar platsen hade varit bättre att skriva ;D)
Fritt följ: 7,5p - går ifrån, tränger, sitter snett
Läggande: 8p - sent läggande, steg
Inkallning: 0p - stannar ej (fuuuuull fart var det, haha)
Rutan: 8p - extra kommano "stå", nosar (woow, jag fick ju stopp på henne innanför rutan iaf! :D)
Apportering: 0p - tjuvstart (det var en millisekunds tjuvstart... surt!!!)
Hopp: 0p - inget återhopp (hon hoppar ut, en lite vid, seg sväng tillbaka och hamnar på fel sida om hindret innan hon sätter sig)
Fjärr: 5p - många kommandon, segt sitt ("jag ligger bra här matte"...)
Helhet: 6p - okoncentrerad men glad (haha, tja så kan man ju sammanfatta det ;D)
Summa: 70,5p, 0 pris, plac 4 av 5

Inga strålande poäng där heller. Men även här försöka på´t igen på tisdagens skolmästerskap...Får försöka hinna träna lite med dom under helgen då! :)

När allt var klart och Tage blivit placerad BIG-4 i finalerna så åkte vi till uppfödaren Kim och deras nya hem. Jättefin och mysig gård! :) Stort hus så dom har gott om plats. :) Det bjöds på fika först i form av mackor och kakor med dryck. Senare på kvällen var det grillat kött med tillbehör. Riktigt gott och trevligt var det. 

Åkte därifrån 23.10. Jag och Emelie åkte "tillsammans". Hon körde efter mig en bit och sen körde jag efter henne och vi stannade till två ggr på vägen för att väcka oss lite. Det var riktigt skönt att ha någon i bilen framför som varit uppe lika länge som en själv och skulle orka köra hem. Det var på med kyla i bilen, poppa musik och försöka hålla sig vaken. Riktigt segt att köra, jobbigt att köra i mörker, eller det var rätt ljust på himlen, men mökrt nere på backen vilket var det som var jobbigast tror jag. Tog 3 timmar innan jag var hemma eftersom vi stannade till två ggr. Men hellre det än att köra hela sträckan, det hade jag aldrig orkat då hade jag garanterat somnat! Vilket inte är så bra liksom när man sitter vid ratten ;)

Kom i säng vid halv 3, vilket betydde att jag då varit vaken i 21 timmar ;) Som sagt lång dag... Men såååå trevligt! Var helt klart värt det!

Väldigt långt inlägg, men nu ska jag ta och sova. Har lite sömn att ta igen då... Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0