Summering moment för moment

Det här är väl mest för mig själv, men ni som vill får ju självklart läsa och får stå ut med ännu en roman om lydnadsträning. Hahah! För jag tänkte summera för varje moment vad det är vi ska träna på och så. :) Kan bli någon upprepning sen tidigare. Men vill verkligen ha allt samlat!

STING
Sitt i grupp
- Träna på uthålligheten. Eftersom vi inte tränat på ett tag får vi backa i träningen för att få tillbaka uthålligheten. Målet är minst 3min!

Platsliggning - Det ska dammas av då vi inte kört en ordentlig på länge. Har ju lagt henne för Pippis skull. Men ingen som är till för Sting liksom, där det blivit rätt mot henne. :) Målet är minst 5min!

Fritt följ - Uthållighetsträning! Börjar hon gå ur postionen ska jag säga åt henne och göra om, inte tolerera något avbrott! Men även känna av just den situationen det blir om det är någon gång hon kan behöva peppning istället. Börja med att ställa timern på 2min och köra fritt följ tills den piper! Har hon gått bra ökar jag med 1min vid nästa träningstillfälle. När ett träningstillfälle gått bra (= hon har inte fått mer än en tillsägelse under fria följet) så fortsätter jag att öka med 1min vid träningstillfället efter. Det här måste även ske kontinuerligt såklart, jag kan inte låta det gå alltför lång tid mellan tillfällena, helst göra det varje dag. Målet är att komma upp i 10min.

Sättande u. gång - Här behövs snabbare sättanden, så här få det bli belöning så fort hon satt sig och på så sätt få ett snabbare och snabbare sättanden :)

Ställande/läggande u. gång - Inte glömma bort dom, för kommer vi upp till eliten någon gång återkommer dessa. ;)

Ink. m. ställ o lägg - Fortsätta så som jag gjort, hon har en bra inkallning. Men varva med några raka så man får upp tempot lite.

Rutan - Fortsätta med target i rutan på träning, finns ingen anledning att plocka bort den. Hon ska ha drag till rutan. Gör hon bra ställanden/lägganden så belönar jag utan att gå trekanten! Men även träna inkallningen (lägga henne i rutan och sen gå min trekant och kalla in), och kanske kasta boll rakt fram så man får upp farten på inkallningen. Även träna omdirigering som jag sen kan ha nytta av på tävling om hon hamnar fel.

Hopp apport - Om jag kastar för långt på träning ska jag inte kommendera henne utan gå ut och hämta den själv. Så det inte blir det här med tugg för att jag kastade fel, nu när jag faktiskt kommit fram till hur långt jag ska kasta för att minska tugget. Vid sidan om fortsätta träna att inte tugga samt slipa på ingångarna.

Metallapport - Träna på ingångarna.

Vittringen - Fortsätta berömma när hon tagit rätt pinne för att hon ska bli säker där ute och få ett drag in till mig direkt när hon hittat rätt pinne. För hon ska ju inte nosa över rätt pinne och sen nosa igenom resten och sen gå tillbaka till rätt pinne, utan när hon nosat på rätt pinne ska hon ta den utan att fundera på om det kan finnas en till! :) När hon börjar kännas riktigt stabil där ska jag testa att berömma halvvägs till mig. Vid sidan om detta träna på att inte tugga och få till ingång.

Fjärrdirigering - Jag har bestämt mig för att inte finslipa så jättemycket på fjärren, då den inte är så hemsk som den var förut. Såklart om den börjar bli katastrofal får jag ta tag i det, men just nu lägger jag inte ner tid på tekniken. Utan kommer träna den för att hon ska lyssna på kommandona, och även göra fler än dom sex skiftena som ska göras, för att få till uthålligheten även där :)

- - - - - - - - - - - - -

PIPPI
Sitt i grupp
- Börja träna in det redan nu och förlänga tiden och uthålligheten. Målet är samma som Sting, att komma upp i minst 3min så småning om.

Platsliggning - Försöka ha någon med mig när jag lägger platsliggning så den personen kan säga till henne när hon nosar. Målet annars är att komma upp i minst 5min som Sting. Fast det har hon i och för sig klarat. Men att man varje gång kan lägga 5min platsliggningar.

Fritt följ - Hon går jättefint! Börja träna på stegförflyttningat och vändningar lite mera och träna bort dom snea sättandena. Ibland kan vi även nästan krocka i vänster om, så lägga in "dubbel till vänster" ibland (dvs, helt om fast man svänger åt vänster). Hon tappar även någon gång i helt om, så även göra helt om och belöna det så hon hänger med.

Läggande u. gång - Få henne att inte gå med något steg utan lägga sig ner direkt på mitt kommando. Snabba belöningar med bollen.

Sättande/ställande u. gång - Inte glömma dessa! Sättandet kommer ju i nästa klass, medan ställandet återkommer i elitklassen. Men det gör ju ingenting att hålla ställandet vid liv så det inte glöms bort om vi nu någon gång kommer till eliten. :)

Ink. m. ställ - Fortsätta kasta bollen och få till bra stopp, sen banta bort det mer och mer för att till slut ha muntligt kommando så småning om. Handtecknet ska komma underifrån! ;) Annars missar hon.

Rutan - Target kvar i rutan, av samma anledning som Sting. :) Träna på att få till bättre stopp, snabba belöningar (boll), så hon hajar :) Även börja inlärningen till 3an med att lägga ner henne i rutan och kalla in någon gång. Men inte för ofta så hon lägger sig ner när vi tävlar 2an. Även träna omdirigering med henne, för det kan ju behövas för att rädda momentet ibland på tävling.

Apport - Vänta två andetag innan jag kommenderar henne, antingen från det att TL sagt "kommendera" eller efter att den landat (kanske då vänta något till). För att få bort tjuvstarten. Någon gång ibland kan jag göra helt om fot för att få henne att lyssna. Det där med två stycken "kommendera" från TL innan jag får skicka henne funkade inte riktigt på henne, då blev hon osäker istället. Träna bort tugget, få upp lite mera fart (hon kan galoppera om hon vill!) samt träna bort dom snea sättandena.

Hopp ö. hinder - Ska byta från kommandot "hoppa" till "framåt". För när jag säger hoppa betyder det i agilityn hoppa och vänd tillbaka, framåt betyder däremot att hon ska springa framåt tills jag säger något annat. Framåt var mycket bättre då hon kom längre bort. Så fokuset i träningen är då på att få henne att sätta sig på 1a kommandot så vi slipper dubbelkommando, men innan hon har förstått så blir det dubbelkommando såklart.

Fjärren - Fortsätta träna på att inte hoppa framåt och att länga avståndet. Även börja lägga in lite stå emellanåt.

- - - - - - - - - - - - -

Övrigt runt omkring lydnadsträningen (gäller för båda)
# Störningsträning i form av andra kommandon som ropas ut av någon annan och applåder, pipbollar m.m.
# Inte acceptera några dubbelkommandon. Lyssnar dom inte så börjar vi om.
# Inte heller acceptera att dom blir olydiga. Inget nosande, kliande etc! För även det är olydnad och vi tappar fokus på det vi gör. Dom kan fortsätta jobba ändå.

Det är verkligen en hel del nytt att tänka på! Jag är jätteträningssugen! Kommer troligtvis ta ett enklare pass nu ikväll redan ;) Haha!

Kommentarer
Postat av: A-C

Vilken jättebra summering du gjort!

Härlig läsning för mig o jag önskar dig all lycka både i träning o tävling framöver.



Kram A-C

2011-07-20 @ 00:39:21
URL: http://www.acmk.se
Postat av: maja o zoro

lycka till :D verkar super :D !



har säkert frågat det här förut men har glömt : hur gammla är dina hundar?

2011-07-20 @ 16:11:40
URL: http://majazoro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0