Lydnadsträning

Blir ett hyffsat snabbt blogginlägg nu innan jag ska vidare till Camilla för att jobba några timmar :) Åkte till klubben för att köra lite lydnadsträning med hundarna.

Pippi skällde så mycket när jag skulle sätta upp rutan (gick och sa till henne fleeera ggr!) så idag började jag med Sting ;) Mohaha! Jag hade glömt min mobil hemma så det blev lite snabbträning bara och några moment var.

Fritt följ - Jättefiiint! Något snett sättande i vänster om. Men bra fokus och rättade sig fort!
Sättande u gång - Bra :)
Rutan - Kanonfint första skick och hon stannade samt la sig på mina kommandon utan dk och utan större tidsfördröjning! :D
Hopp apport - BRA! Inget tugg, berömde när hon tog den och när hon landat böjde jag mig framåt lite med godis i handen, för att belöna, men hon ville sätta sig fot! :) Fiiin ingång fick hon till där och godis direkt innan hon började tugga (vilket hon brukar göra vid ingången). Så nöjd!
Metallapport - Duktig, fin fotingång också! :D

Sen nöjde jag mig med henne där då hon höll bra fokus igenom momenten och utförde dom bra! :) Mycket belöningar för att få upp motivationen. :)

Pippis tur, hon låg ganska tyst när jag tränade Sting. Något skall kom vid metallapporten, men annars var hon nog tyst! Bra där liksom ;)

Fritt följ - BRA igen! :D Inga trängningar vid vänster om som när vi tränade i lördags! *tumme upp* Dessutom bra attityd - alert!
Läggande - Bra :)
Ink m ställande - Jag tänkte att jag kunde ha hindret som stoppunkt. Så jag hade "inkallningslinjen" två meter bredvid hindret. Kallar in och hon kommer inte i full sprätt men ändå i galopp, som jag ändå vill ha det, eftersom hon annars inte hinner stanna ;D hahahha! Farten får komma sen när hon blir säkrare på stoppkommando. Hon drar sig mot hindret, så lite innan än vad jag tänkt mig ropar jag stanna (inga handtecken för att testa) och hon gör ett fint stopp! :) Duuktig!
Rutan - KANONFINT skick till rutan vid försök nr1, boll som belöning efter att hon stannat. Skickar från ett annat håll vid andra skicket och även nu kanonfint ut till rutan. Stannar på mitt kommando och nu väljer jag att gå till henne (tyst) och belönar inne i rutan, hon stog stilla heeeela tiden, inte ens ett ministeg framåt! :D Åh vad hon var duktig idag!
Apport - Satt kvar tills kommando kom och full galopp ut! Även galopp större delen av vägen in, fin ingång, dock satte hon sig lite långt bak. Men riktigt bra annars!
Hoppet - Något segt kanske, men hon gjorde det jag bad om ändå. :)
Fjärr - Gjorde bara några skiften med fokus på tempot och jag var nära. Duktig! :)

Eftersom jag inte hade någon klocka med mig så gjorde jag bara en kort dold platsliggning (la båda hundarna). Det blev lite hastigt avlämnande och inte som jag tänkt mig, efter en liten stund reste sig Pippi. Gick tillbaka och la om och väntade kanske 20 sekunder bara så hon fick lyckas innan vi åkte hem. :)

Mer träning på platsliggning, för efter idag är det bara det som känns hopplöst till tävlingen! Fjärren är väl inte kanon, men vi kan säkert plocka någon poäng där om vi tränar lite mer bara ;) (för hon har ju kunnat den fiiint). Har hon inte hunnit legat några 3min dold platsliggningar innan tävlingen kommer jag självklart inte lägga på tävlingen, för det är bara dumt om hon förstör för någon annan. Så jag måååste träna platsliggning ;D haha!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0