Lydnadsträning

Idag åkte jag och Sophie till klubben för lite lydnadsträning. Jag var noga att jag INTE skulle köra för många moment med hundarna. Vilket jag faktiskt höll bra på tycker jag. :) Passade på att ta med videokameran för att få lite träning filmat! :D

När vi kom dit var det två tjejor där med rottisar på den planen där jag ville lägga platsliggning (det är där Pippi legat och nosat mest dom här dagarna). Men den ena ville gärna lägga en platsliggning med mig och den andra kunde agera tävlingsledare - kanon! Fick lägga med en för Pippi okänd hund och fick en som kunde stå och kolla om hon nosade. Hon hade bra fokus på mig innan jag skulle lägga ner - vilket gjorde att hon la sig på rätt sida! :) Hon har en tendens till att lägga sig lite tokigt och då ska hon alltid lägga om sig efter, vilket är onödigt. Hon gjorde även en liten tendens till att nosa när jag tog ett halvt steg framåt för att lämna. Sa då åt henne direkt, och sen var det inget mer nos på heeeela platsliggningen (3min)! Kanon!

Sen körde jag rutan, apportering, inkallning och hopp. (Inget från den här omgången blev tyvärr filmat då vi inte tänkte på det då ;D hahah! Men nästa omgång filmades vi.)
Rutan - Seg på stoppen så hon hamnade utanför. Men fick till bra stopp sen. :)

Apportering
- Satt kvar fint och full fart ut och full fart in! Hejade på henne in till mig, och fick även full fart in! Helt okej ingång, något seg bara.

Inkallning
- Helt okej stopp :) Men kan såklart förbättras lite till. :)

Hoppet
- Sa nu mitt "nya" ord, framåt, och hon hoppade och fortsatte framåt! Satte sig sen på mitt första kommando och fick där sin belöning! :D Wiie!


Sen fick hon vila lite medan Sting körde fritt följ, rutan och vittring.
Fritt följ - Satte min mobil på timer på 2min, tänkte att jag börjar med 2min. :) Gick bra första sträckan fram tills vi svänge, då blev det lite strul och vi började om. Sen gick och gick vi... Långa 2min tänkte jag, men fortsatte gå. Haha! Avslutade sen och kollade klockan. Då verkade som om den hade ringt fast jag inte hört :S Märkligt, men kom sen på att ljudet var av. Haha! Så klockade på videon istället och fick då fram att vi körde ca 3 ½min inkl det lilla strulet i början. Duuuktig tjej som bara tappade position (men kom tillbaka i fokus snabbt!) bara några ggr! Vilken miss! Haha!

Rutan
- Gjorde först ett vanligt skick. Hon stannade bra och la sig direkt. Jag gick min trekant och kallade in, ooooj vilket fart hon hade in till mig! :D Kanon! Sen jobbade vi på omdirigering och alla gick bra! Testade en gång utan target då blev det lite tokigt iofs, men gjorde en omdirigering på omdirigeringen ;D och då hamnade hon mera rätt! Duktig!

Vittringen
- Sophie kastade iväg locket till hinken som jag har vittringspinnarna i, Sting blev väldigt intresserad, och på mitt kommando (trots att jag fått henne att koncentrera sig på pinnarna) så stack hon till locket först. Men tog sig fram till pinnarna sen på lite extra kommando ;) Hittade snabbt rätt pinne och då fick hon belöning! Gjorde om en gång och där var det rakt ut på pinnarna och tog rätt pinne när hon nosade vid den! :D Gick inte vidare efter att ha nosat på rätt pinne, sååå duktig! <3


Sen körde jag Pippi igen med rutan och apportering. Nu blev det filmat! :)
Rutan - Fiint ut, dk första skicket på stanna. Andra gången bara lite seg men bara ett kommando! :)

Apportering - Vilken fart ut OCH IN! :D Första gången lite slarvig ingång, andra gången liiiiite tjuvstart men satt ändå bra och väntade men en bättre ingång. Duuktig!

Avslutade med en 3min 20sekunder dold platsliggning med Pippi ensam. Inte en endaste nosning! :D Kanooooon!

Nu lite filmer från träningen.

Pippi rutan




Pippi apportering 




Sting fritt följ




Sting rutan




Sting vittringen



:) Imorn kväll åker jag och kör en till kort träning. Då får jag A-C som hjälp vid Pippis platsliggning så hon kan hålla koll ifall hon nosar.

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0