Lydnadsläger dag 4

Idag var det en kortare dag eftersom det var sista dagen. Men vi började en timme tidigare. Började som vanligt med sitt i grupp och platsliggning. Tog Sting på sitt i grupp, gick sådär. Men vi har inte tränat på länge. Hon la sig ner någon gång. Platsliggningen gick kanon med Pippi. 5min körde vi! Låg där och jag har för mig att hon inte nosade något alls.

Så först körde jag fritt följ med Sting. Då gick vi ett låååångt program för att se hur länge hon orkade. Hon gick jättebra i början och så länge som ett normalt fritt följ går, men efter en stund så började hon sväva ut mer och mer. Så hon blev trött, och hittade på annat då. Så träningen nu blir att börja sätta timer på 2min och för varje bra träning öka med en minut och på så sätt få upp hennes ork i fria följet. Målet är att hon ska klara av att gå i 10min!

Efter det var det dax för kommenderingen på hela den klassen man tävlar i, jag fick köra med båda. Tog Pippi först.
Fritt följ - Hon går jättefint verkligen! Tappade lite i en helt om bara.
Läggande - Går med något steg men bra läggande.
Inkallning m ställande - Kör ju med dk med armen fortfarande då det inte är klart än, men då får jag okej stopp :) Något segt tempo in och snett sitt.
Rutan - Fick dra i med flera "stanna", för hon lyssnade inte så bra. Smög vidare liksom. Hon hamnade utanför en gång och då testade jag att säga "rutan" igen och hon omdirigera sig BRA! Trots att hon aldrig tränat på det :D Så blir mer träning på det för henne också.
Apportering - Satt kvar! Jättebra fart ut, tog apportern direkt! Men så trampar hon på en sån där låg kon och vänder sig om samtidigt som hon fortsätter framåt och kollar vad det var. Så det blev ju temposänkning till trav istället. Synd, snett sitt också.
Hoppet - Hamnar snett båda gångerna... Suck! Men efter att alla var klara så gick vi igenom protokollen och då kom jag sen på att jag ska testa säga "framåt" istället för "hoppa". Om man tänker till agilityn så blir det ju att hoppa är ju hoppa hindret och kom sen tillbaka. Framåt betyder att spring framåt (kör det ju även ibland utan hinder). Så framåt borde funka! Testade sen efter att vi ätit, och det gick BRA! Så ska byta till det. För hon sprang verkligen rakt ut då. Däremot blir det DK på sitt, men det gör inget i dagsläget. För då får vi betyg i alla fall! :)
Fjärr - Sent sista ligg och nosar lite. Är nöjd att hon gjorde alla skiftena så fint som hon gjorde eftersom jag sen i måndags tränat det här mycket och hon har hoppat fram eller inte gjort något alls... Haha! Kanon!

Hon höll ihop, och det enda moment vi nollade var ju hoppet, som jag sen kom fram till ett nytt knep på :) Överlag är det mer träning på snea sättanden hon behöver ;) Är nöjd med henne!

Efter en liten stund var det Stings tur.
Fritt följ - Tappar lite i helt om och långsam marsch och hade snett sitt i bakåt marsch. Men hon gick ändå BRA med tanke på hur mycket fritt följ hon gjort dom här dagarna :)
Sättande - Missade på första försöket, andra gjorde hon men det önskas lite snabbare.
Inkallning m. ställ o lägg - Fick säga ligg två ggr vid nedläggandet, annars såg det fint ut, bara lite mer tempo :)
Rutan - Fick göra dk på läggandet, men bra ut annars, lite bättre tempo på inkallningen behövs.
Hopp apport - Blev ett dumt kast av mig. Kom något för långt ut, så hon hann börja tugga ordentligt innan hindret. Vilket även gör då att hon kommer på det efter hindret. Så tugg och dålig ingång nu.
Metallapport - Det låter något från stenkrossen så hon blir okoncentrerad och utförandet blir lidande dessvärre :(
Vittringen - Tugget är ju kvar, men det har vi inte hunnit träna så mycket ;) Däremot har träningen gett resultat ute vid pinnarna, hon är säkrare där! :)
Fjärrdirigering - DK på stå, och hon försöker ändå trots det där med metallen! Duktig tjej! Hon flyttade heller inte speciellt mycket och det gör att jag tänker nog inte peta i momentet just nu. Det får vara sådär så länge. :)

Hon var riktigt trött! Men vi är på god väg ändå känns det som, vi har fått en hel del tips på finslipet och annat som vi ska ta tag i! Så ska vi nog klara det här :)

La en till platsliggning med Pippi och två andra hundar på den planen vi ska tävla på. För att när vi lagt där har hon nosat mera, så fick med mig A-C som sa åt henne när hon nosade. :) Bra resultat, så ska försöka ta mig tid att åka ut imorn och få med mig någon som hjälp. På torsdag kommer A-C vara där på kvällen så då har jag hjälp där.

Det har verkligen varit kanon med ett läger! Har fått så mycket tips! :D Träningssugen fast man tränat hund hur många timmar som helst dom här fyra dagarna! Ska försöka gå på nästa års läger också!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0