Lydnadsläger dag 3

Återigen började dagen med sitt i grupp och platsliggning, och återigen tog jag med Pippi till det ;) 4min dold och störningen då TL går runt hundarna (som det görs i eliten) blev det för henne idag och hon nosade lite en gång, då gick A-C bara fram lite och hon sluta. KANON! :D Låg annars klockrent! Duktig tjej!

Nästa moment var rutan, och eftersom Sting fick köra igår så var det Pippis tur idag. Jättefint första skick och bra stopp! Sen tränade vi lite mera, och tänkte testa att lägga henne ner, det fixade hon inte riktigt bra från 10-15m men jag gick närmare och la henne ner. Sen fick jag träna skicka henne och få till bra stopp istället då hon började sega lite ibland. Så mängträning på rutan behövs! Träna även lite mer efteråt och då var hon också lite seg, hittade ställen att nosa på osv. INTE okej ;) Fick till ett fint igen efter lite tillsägelser, så avbröt vi där :)

Sting fick träna lite omdirigering i rutan, gick kanon!

Sen var det vittringen och då var det Stings tur. :) Innan vi började gick jag in på planen, fick pinnen och ställde sen upp för ett litet fritt följ. Haha! Vilken chock jag (och Sting) får när Malin stör oss med att ropa ut något högt, haha! Vi fick börja om, och då gick det bättre, fast dom störde lite. Haha! Sen gick vi över till vittringen. Körde vidare på det där med att berömma när hon tar i rätt pinne. Har verkligen stärkt henne, guuh så glad jag blev när hon sista gången tog 2-3 galoppsprång tillbaka mot mig direkt från det att hon tagit rätt pinne! :D Nästa steg är att testa berömma när hon kommit ungefär halvvägs och se om det räcker, eller om jag måste fortsätta med belöna vid pinnarna för att få henne säkrare där :)

Efter det var det fritt följ. Sting igen ;) Jag körde en gång innan tillsammans med Jessica som tävlingsledare, för att träna på att gå in på planen efter snack under lunchen om HUR jag ska göra. Om jag ska koppla loss utanför planen så det är klart, hur jag ska göra när jag får vittringspinnen och sådant som är viktigt att vi får till en bra rutin på. Då bestämde jag mig för att testa att koppla loss Sting utanför planen för att kunna ta eventuella duster utanför ;) och när vi ska få vittringspinnen lägger jag ner henne, för att sen samla upp henne innan fria följet. Gick kalas då. Så upp till bevis nu med A-C som tävlingsledare :)

Gjorde då som innan, av med kopplet innan, la ner henne när jag fick pinnen och ställde upp för fria följet. Kände att hon hade fokus mot mig! Började gå, första svängen avklarad utan att hon gick ur! Wooow! Vi fortsatte och gick ett helt lydnadsklass 3 fritt följ utan att jag behöve säga till henne en endaste gån! :D Jippiii! Fy tusan så bra hon gick! <3

Direkt efter körde vi ett sättande under gång - BRA! Sen en hopp apport. Första gången slog hon i, men inte speciellt mycket tugg. Gjorde om (iom islaget), och även nu inte supermycket tugg! Hjälpte henne lite i ingången, så nöjd där! Direkt efter det tog vi ett rutanskick. Hon hörde något i skogen från grustäkten, så fick säga rutan två ggr. Stannade henne lite fel, så testade en omdirigering och ooooj så fint hon tog den! :D :D Sprang dit och belöna! Ooooh så glad jag blev att träningen redan gett resultat! Tilläggas bör att vi inte hade target här! :)

Efter rutan körde vi en inkallning med bra resultat! Efter det ett rutanskick igen, kunde gjort en omdirigering, för hon hamna lite utanför. Men gjorde inte det av någon anledning :S Aja, gick min trekant då dom andra delarna var bra :) Kallade även in och det gick bra! Sen gick vi ett kortare klass 3 fritt följ och fullt fokus! Behövde inte säga till!

Guuuh så bra hon gick! KANON!

Sista momentet för dagen var egentligen inkallning. Men eftersom Sting redan gjort en fin inkallning och Pippi redan gjort det dagen innan valde jag apportering med Pippi. För det hade hon inte gjort. Hon har ju tendens till tjuvstart, vilket hon också gör då och då! Så perfekt att få hjälp med det. Tjuvade någon gång, men fick alltid tillbaka henne! Vi testade med att A-C sa två "kommendera" och att jag sa apport efter andra gången då. Hon blev lite osäker ut när det blev lång väntan tills hon fick sticka iväg och började nosa. INTE okej, och det fick hon veta. Avbröt henne och la ner henne, gick själv och hämtade apporten och gjorde om. Hon nosade några ggr till och vi gjorde samma grej. Men så tänkte hon till och tänkte börja nosa men kom på sig själv och tog apporten istället! :D Sista gången var det full fart in och i princip inget tugg alls in och galopp nästan hela vägen! :D

Det blev sämre fart ett tag, hon visste inte vad vi ville. Men när hon fick klara besked så kom ju farten tillbaka! Mycket bra! Det man gör är ju att man gör om men byter plats/håll. Vilket man absolut inte ska göra! Man ska möta det svåra istället och ta sig över det för att sen kunna bli ännu bättre!

Under dagen la jag en till platsliggning, 3min dold för Pippi, hon nosade lite, försökte säga åt henne lite försiktigt utan att hon visste alltför mycket att det var jag ;) Låg kvar i alla fall! Sen när all träning var slut så la vi alla en platsliggning på bara 2min och jag var dold, då nosade hon ingenting! :)

Guh så mycket jag lärt mig hittills på det här lägret och vad jag är träningssugen på lydnad! Vill fixa till allt NU! För nu känns det inte alls så hopplöst längre som det har gjort! Härlig känsla!

Något som inte handlar om lydnad, med vi hittade mätstickan under dagen (Jessica ville mäta Triss), så passade på att mäta mina två. Pippi var 61,5cm och Sting var så lite som 58cm! Jag trodde i alla fall att hon var ca 60cm iaf! Men då är det ju inte så konstigt att man faktiskt tycker Pippi känns större, hon är ju hela 3,5cm högre! Haha, lilla plutt-Sting! <3

Nu är det nattinatti, lägrets sista dag imorn och vi drar igång en timme tidigare. Alltså inte bra att jag går och lägger mig senare. Haha!

Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0