Lydnadsläger dag 2

En aningens seg imorse. Men det tog sig fram på dagen ;) Men nu är man lika trött som igår. Så blir blogga först och sen göra något annat om jag ska. Haha!

Vi började med sitt i grupp och platsliggning idag med. Tog Pippi även idag, då fokus just nu ligger på henne ju på just det. :) Stog dold 3min och 30 sekunder, alltså även när A-C gick mellan hundarna och hon låg så fint så! Gick tillbaka och belöna och var kvar resten av tiden hos henne. Men när dom andra skulle återgå till hundarna gick jag ifrån henne en bit för att få med det där att alla går tillbaka :) Hon var riktigt duktig!

Medan jag väntade på min tur till första momentet så körde jag metallapporten med Sting och tränade ingången. Det gick bra! :) Sen gjorde jag inkallning och den var helt okej enligt mig :)

Första momentet var inkallning och då tog jag Pippi. Har ju inte tränat jättemycket direkt så det var inget superställande direkt trots mitt dk med armen ;) Kom sen på att jag tog ju armen uppåt istället för att den kom underifrån. Tränade på där och fick till fina ställanden!

Efter det var det vittringen och då var det Stings tur. Gjorde en tävlingsmässig för att A-C skulle se hur det ser ut. Hon letar jättebra, men hon visade lite tvekan vid rätt pinne. Så där blir det träning på att när hon tagit upp rätt pinne så ska jag berömma henne. För egentligen ska hon inte gå vidare fast hon nosat på rätt pinne. Utan så fort hon hittat rätt pinne ska hon ta den och inte nosa vidare (som det ibland blir). Det gav resultat såg jag när jag sen tränade det lite senare! Man såg på henne att "YES, det är rätt pinne, då tar jag den och så blir matte glad" och nosade inte alls vidare! :) Ang hennes återgång från pinnarna får jag träna separat med håll fast-övningar (t ex godis som stör henne så hon glömmer tugget, så som jag gör).

Mellan momentet här körde jag rutan med Pippi. Glömde först target-plattan. Men skickade på ändå för att se hennes reaktion. Hon letade lite och var svår att få till ett stopp på. Men det gick efter andra gången! :) Men var nog lite dum och gjorde för många skick. Det blev sämre och sämre, hämtade target'en för att få till några bra skick innan vi avslutade och då gick det bra! :)

Nästa moment var rutan, och då tog jag Sting för att testa för det första om hon hittar rutan och sen så att hon ligger kvar trots kommendering. Hon hittade rutan direkt! Men ville inte riktigt stanna så blev försök till omdirigering. Som gick sådär. Men jag skulle lägga ner henne och gå min trekant. Hon låg kvar, ingen inkallning :) Duktig! Sen så fick jag tips om att träna omdirigering i rutan. För hamnar hon fel är det ju jättebra om man kan dirigera om henne! Så vi la ut hennes target i rutan. Så ställde jag henne strax utanför rutan och kommenderade rutan. Vilket då gör att hon går till target! :D Så tränade lite på det från olika håll och det gick jättebra!

Sista momentet för dagen var fritt följ. Tog Pippi på det idag för att se hur hennes var. Det var jättefint! Följsam och bra. Dock lite krockrisk i vänster om och några snea sättanden (även i vändningar och stegförflyttningar som vi också testade). Krockrisken vid vänster om tränade vi att göra helt om till vänster så hon verkligen fick jobba. Det gick mycket bättre då! Så det ska vi lägga in i träningen. Vid snea sättanden så gäller det att vara på henne innan hon hinner sätta sig om det är på väg att bli snett. Vid backandet i stegförflyttningarna svänger hon ut rumpan jättemycket. Det tränade vi på också och fick till några riktigt fina! :) Men jag har inte tränat det speciellt mycket, nästan inget alls faktiskt! Så vi tog det från scratch.

Någon gång under em la jag en platsliggning med Pippi och tre andra. Hon gick upp efter ca 20sekunder. Gick och la om och då låg hon sen i 3min. :) Som avslutning på dagen la vi även en platsliggning några stycken, då fick Pippi ligga 4min (ingen störning)! :) Hon nosade lite och klia sig lite på frambenet, men hon var kvar på platsen och det var ju toppen! :D

Innan jag och Sting började med momenten vittring och rutan gick vi in på plan för att gå en liten bit fritt följ. Båda ggr blev det ett litet försök till att flyta ut, så sa till henne direkt när det var så litet så det inte blir stort, och andra gången (båda tillfällena) så gick hon jättefint! :D Så den här träningen ska vi fortsätta med.

Imorn är det samma moment som idag men annan ordning, det blir bra för mig med två hundar för då får båda göra samma moment. :) Men på vittringen imorn ska jag kanske göra något annat moment, får se vad och med vilken hund imorn. För vittringen kan jag träna vidare på själv nu tror jag :)

Slut för idag...
Tjingeling!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0