Lydnadsläger dag 1

Dag 1 på lägret är avslutat och jag är helt slut. Ska försöka få ihop ett blogginlägg nu med min trötta hjärna... längtar bara efter sängen! Upplägget är bra. Vi kör fyra moment per dag (vissa återkommer fler dagar) utifrån elitens moment. Men man gör det momentet som det är i sin klass. Dvs apportering, Pippi kör 2ans och Stings kör båda 3ans apporteringar. :) Sen har vi ett schema man går efter så man har 10-15min tillsammans med A-C för det moment man är på just då. Resten av tiden kan man antingen titta på dom andra eller träna vidare själv på något. Man kan ju också välja att byte ut ett moment till ett annat om man känner att det är bra som det är och vill jobba med något annat istället.

Eftersom jag har två hundar får dom turas om med momenten. Först hade vi sitt i grupp och platsliggning, den fick Pippi ta då jag känner att hon behöver det mest ju nu inför tävlingen (Sting ska ju inte tävla lydnad än på ett tag). Sittande i grupp har vi aldrig tränat faktiskt. Jag gick kanske 10m och väntade 30sek kanske(?) gick tillbaka, belöna, gick ifrån osv. Den var 2min så jag gick tillbaka några ggr. En gång hann hon lägga sig och en annan gång kliade hon sig. Annars bra för att vara första gången!

På platsliggningen gick jag och gömde mig dom 2 första minuterna, sen tillbaka och belöna lugnt och lägga om. Dom sista 2min stog jag synlig 20m ifrån då det skulle vara störning (TL går runt hundarna) eftersom vi körde som elitmomentet, så tänkte jag att hon inte skulle behöva ha mig gömd då. Hon låg så fint kvar då! :D Duuktig tjej!

Nästa moment var fritt följ, då fick Sting köra. Då jag verkligen kände att jag ville ha hjälp med hennes fria följ. Hon tappar så otrooooligt mycket i början, flyter ut och struntar i mig. Så först gick vi ett tävlingsmässigt fritt följ, och som vanligt går hon dåligt första halvan men resten så skärper hon till sig och går kalasfint! <3 Så fokus alltså på första delen. Då gjorde vi som så att jag gick framåt marsch 8-10m och då börjar hon flyta ut, jag ryter till och säger att nehe du, det där tollererar jag inte! Tillbaka till startpunkten och börjar om. Gör hon om det, ryt till, men gick hon bra då massa belöning! Det gav resultat! :D Duktig hund! Men man kan inte köra för många rep. för ju fler ggr man gör det ju förra misstag blir det. Man måste komma åt henne direkt från början. ;)

Nästa moment var läggande/ställande/sättande u. gång, då var det Pippis tur. Vi skulle köra som så att vi la/ställde/satte hundarna, gick 5m och runda en kon och gick tillbaka på fel sida om hunden och runda 2m bakom och sen tillbaka på hundens högra sida (som nya momenten i eliten - Zäta), Pippi var kanonduktig! Bra stopp och vred sig inte när jag gick bakom! Sättande har vi inte gjort så mycket, men en halvhalt och hon gjorde det bra!

Jag gjorde det på Sting på en annan plan så hon också fick testa momentet. Hon hade glömt vad stanna var, hon satte sig gång på gång... Men till slut fick vi till ett ställande och återgångarna på alla gick bra!

Nästa moment var apportering, Stings tur igen. Hon har ju tugg på träapporten och snett sitt. Så vi fick tips på hur vi kan traggla det :) Bra! Ska testas mera under dagarna som kommer. Metallen har hon ju också snett sitt, också här ett bra tips som hjälpte, så det ska vi också testa! :)

Sista momentet för dagen var fjärrdirigering, tog återigen Sting då jag behöver hjälp! Pippi får jag klara av själv ;D haha! Inte så komplicerat än för henne. Gjorde först en tävlingsmässig så A-C såg hur det såg ut. Helt otroligt så flyttade hon sig bara i sidled! Wow! Men hon behöver förbättra sin teknik såklart. Så lite tips där hur jag ska träna, och jag får försöka hålla i med träningen, det är ju ett nöta-moment. Så lätt att ge upp när det tar tid.

Gjorde även en till platsliggning med Pippi under dagen tillsammans med en annan hund. 2min dold och hon låg så fint! :) Duktig! <3

God mat och bra träning under första dagen! Nu måste jag sova om jag ska orka med dom andra dagarna också! Hundarna somnade direkt efter att dom fått sin mat. Dom verkar också vara helt slut!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0