Träning med BC idag

Sting är haltfri, men ska sättas igång försiktigt och Pippi löper = jag hade ingen av mina egna till hundträningslektionen på förmiddagen. Jag letade hund igår kväll och det slutliga hundvalet blev att jag kunde ta med Petras hund Algot! Jag skulle alltså träna en bc idag! :) Woho! Jättekul att prova någon annan hund och ras!

På schemat stod lydnad. Vi skulle få prova några grejor från lydnadsklass 1. Där har Algot ett LP och så även ett 1a pris i 2an, även om det var länge sen han tävlade. Men han är tränad i alla fall och det är ju mycket lättare att få ut något av träningen då. :)

Vi började med att gå lite fot för att vi skulle lära känna varandra lite. Vi körde svängar, stopp, språng och lite stegförflyttningar. Annorlunda att gå med en mindre hund. Pippi är ju den bästa av mina i fotgåendet och hon är ju högre upp och dessutom klistrad vid min sida med huvudet rakt upp. Haha! Men jag tycker allt att Algot gick bra, lite ringrostig i svängarna, men sen fick vi allt till dom fint! :)

Sen provade jag läggande och ställande under gång. Ställande gick jättefint, bra ställande! Läggandet ställde han sig, så där blev det lite dubbelkommando i och med lite hjälp för snabbare läggande. :) Tog sen också leksaken för att få upp lite annat sug. Duktig några gånger!

Sen inkallning och då först en kort (klass 1), lite dåligt tryck under tassarna, tog även då fram leksaken för att få sug, och bara raka inkallningar först. Sen tog jag längre avstånd och då blev det genast bättre tryck faktiskt! :) Provade även en gång med ett ställande i mitten, och han gjorde det superfint! :)

Efter fikarast var det apportering och hoppet som vi körde. Hopp - sitt - hopp var fiiint :) Körde dock bara på låg höjd för plankorna har fått ben. Haha! Ettans apportering gick fint, kastade iväg och körde tvåans och den gick också jättefint! :) Provade med en metallapport också och det gick också så bra så! Han fick köra ett hopp apport också, men då sprang han förbi på tillbakavägen så gjorde om och visade lite över hindret på tillbakavägen och då hoppade han.

Duuktig Algot! :D Efter lunch fick han vara med inne på lektionerna under eftermiddagen och skötte sig bra. Jag tror han var nöjd med dagen när jag lämnade hem honom när skolan var slut :)

TUSEN TACK igen Petra för att jag fick låna Algot, jättekul!

Kommer alldeles snart ett eget blogginlägg om lite träning jag gjorde med mina nyss. :)

Kommentarer
Postat av: Petra

Kul att läsa om er träning idag och vad bra att han verkar ha skött sig. Du får säga till om du behöver låna hund fler gånger! :-)

2011-01-12 @ 21:16:39
URL: http://petrasbc.inc.se/
Postat av: Petra

Vad blir omdömet förresten? Ska jag ge upp eller ta tag i lydnadskarriären? :-)

2011-01-12 @ 21:17:22
URL: http://petrasbc.inc.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0