Lydnadsträning

Tog en kortare promeand på morgonen och körde sen lite lydnadsträning med hundarna.

PIPPI
Rutan
- påbörja inlärningen. Men gick väl sådär. Ska fundera ut något annat. Jag började så som jag började med Sting. Stor ruta (3x3m) Lägga locket i rutan och sen få henne att sticka iväg och trampa på det. Men hon älskar inte locket lika mycket som Sting, så det blev ingen dragning. Blir kanske godisskål istället. Kanske prova det där med liten ruta på henne.
Ink. m. ställande - Fick till riktigt fina stopp! Ropade "stanna!" och kastade iväg en boll. :)
Läggande u. gång - Gjorde ett läggande i förbifarten bara - snyggt!
Apportering - Galopp ut och trav in, långsam ingång. Inget tugg mot mig men vid ingången blir det tugg. Träna på fart här alltså. :)
Fjärr - Jättefina skiften på 2-3m ifrån! :) Det var lite halkigt så hon fick kämpa för att ha kvar baken i backen. ;)
Platsliggning - Aaah, eller typ. Haha! La henne mellan bilarna och så gick jag bara runt hörnet på bilen så hon inte såg mig. Stanna bara utom synhåll några sekunder och sen tillbaka och belöna. Hon verkade ha legat lugnt och stilla. :)

STING
Fritt följ
- Blev lite traggla på INTE snea sättanden ;) Mest då stegförflyttningar, vändningar och halter. :)
Sättande u. gång - Stog första gången, men var inte riktigt fokuserad på mig när jag kommendera då, andra gången fint!
Ink. m. ställande o läggande - Jättefint! :D Jämn fart hela tiden och ändå hyffsat snabba stopp för att vara henne! :D
Rutan - Hon äälskar rutan! Full fart ut, stanna direkt på mitt kommando och la sig direkt. Sen gick jag runt en hel del bara för att hon ska ligga kvar där, inkallningen tror jag inte är några problem, utan har ju sett tendens till tjuvstart. Haha! ;)
Träapport - Hade inget hinder, så blev lite kort kast bara för att inte få tugg. Det som är bra att det är hopp apport är ju att hon kanske inte hinner komma på att tugga jättemycket ;) Idag blev det lite bakslag. Men gjorde fint någon gång.
Metallapport - Fiint! :)
Vittring - Jag la själv ut pinnarna, hade ingen som hjälpte mig. Men hon gjorde fint sök och plocka rätt pinne. Sen var det tugg... :P Kämpa kämpa.
Fjärr - Jobbade nära (1-2m bort) och hon gjorde faktisk många fina skiften stå-sitt och sitt-stå. :) Tog fram en boll som jag bara höll i också, och då gjorde hon extra fint! :D

Det här känns väl helt okej med båda. Haha! :D Blir massa lydnadsträning nu tror jag så ska vi vara startklara till april (jag och Sting i alla fall... Pippi vet jag inte).

Fick just veta att vi inte börjar skolan 12.25 utan 14.10 istället för läraren är sjuk. Sooooft! :D

Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Hanna & Jessie

Härligt att det gick så bra! :D Vi ska försöka vara startklara i april också. :) lyxigt att börja vid 14-tiden!! ;O



Kram! :)

2011-02-21 @ 12:31:15
URL: http://Russellbus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0