Agility och lydnad

Årets näst sista dag spenderades på klubben - såklart. ;) Guiness skulle tränas i agility och tjejorna fick sig varsitt lydnadspass! :)   

Började med att gå en runda i skogen ca 20min. Sen byggde jag om lite (det var en som var klar precis, så hon behövde inte plocka undan). och gjorde en liten övning till Guiness. Där det var lite fram, och lite svängar. Handling alltså. Jätteduktig! Håller farten i svängarna nu och lyssnar bra! :) Jättekul! Körde även slalom, 4 pinnar. Går bra. Men ingången behöver tränas på. :) Men tror det kommer bli kanon sen när vi är klara.

Sting fick sen köra några delar från lydnadstrean.
Fritt följ: Gick så himla fint! Fick en del belöningar i fria följet för att fortsätta hålla fokus, men gick även några längre sträckor utan. Så det var verkligen olika. :)
Rutan: Något lät (som ett enormt flygplan eller något, haha!) precis när vi ställt upp, så hon blev lite tveksam när jag sa "rutan" till henne. Men efter ett extra kommando galoppera hon iväg och stannade direkt i rutan när jag sa till. Snyggt! :D Full fart ut trots något tveksam först liksom. Kanoners! Gjorde ett skick till från andra sidan, även det bra. Bara ställande och ingen inkallning körde jag.
Hopp apport: Och inför det här momentet så ställde jag henne, gick och sänkte hindret och då hörde jag en fyrverkeri låångt borta... Men Sting stog kvar, men jag såg att hon hade hört och var misstänksam. Men jag sa bara "kom" och så "fot" så ställde vi upp. Gjorde momenten och det UTAN tugg!! :D Fiiin ingång också!
Metallen: Full fart ut, greppa direkt, snabb trav in och fin ingång! :)
Vittringen: Nu till det BÄSTA! :D Gick och la ut pinnarna, skickade henne, hon nosa lugnt över en pinne, och så nästa, och det var rätt. Hon tog den direkt och kom TRAVANDES till mig UTAN tugg! Satte sig kanonfin ingång! :D Assså shiiiiieeet! Yeees vad jag blev glad! :D Gjorde ett till bara för att se så det inte var tur ;) Nu var hon lite uppspelt också. Tog första pinnen hon kom till.. tyvärr! Men jättefint in (som vid första skicket!), skickade ut henne igen och fick säga nej när hon återigen gjorde fel och upprepa leta, då koppla hon nosen och hittade rätt och lika fint in med den! :D Tre pinnar in utan tugg! :D Wihooooooooo!!!!

Avslutade med att ha henne framför mig och röra mig bakåt och säga stanna för att få in snabba stopp (inkallningen). :) Gick bra!

Sen var det Pippis tur.
Fritt följ: Gick fint. Kanske något för långt ut ibland.
Läggande u gång: Bra!
Inkallning: Bra fart, något seg ingång.
Rutan: Har inget drag ut... :/ La då godis (nytt sådant som hon verkade gilla) på locket och skicka igen, det gick bättre! Bra fart och hela vägen till rutan, även fast jag längde avståndet! Så det blir mer motivationsträning på rutan alltså... Sen det där med att stå still har hon lite svårt med. ;) Hahaha!
Apport: Nytt problem... hon tog den inte första skicket, men sen gjorde hon det. Men ingen ingång. Men just nu fokuserar vi lite på farten! :) Hon galopperar tills hon kommer ca 5m ifrån, då slår hon av till trav.
Hoppet: Fiiint! :) Funkar mycket bättre med det nya kommandot.
Fjärren: Belöning efter andra sitt, bra skiften och position. Körde på 3-4m bara eftersom vi inte kört på ett tag.

Duktiga hundar idag också! :D Jättenöjd med dom. <3 Helt lyrisk över Stings vittring! Det finns alltså en chans att vi ska få till den!! :D

Ska väl ta och gå och sova nu. Imorn tänkte jag gå upp vid 7 typ för att gå en morgonpromis (och förhoppningsvis slippa fyrverkerier!) och sen åka till stallet och rida Damien. Sen åker jag iväg någonstans för promenad med hundarna på dagen. Någonstans där det borde vara tyst! För sen kommer dom inte kunna gå ut på em/kväll någon längre... Men Sting ska få simma kl 21! :) Då blir hon glad, och förhoppningsvis kommer det hjälpa henne under dom jobbiga timmarna med fyrverkerier. Förra året fick hon också simma på nyårsafton, och när vi kom hem och var på väg in från bilen hördes en fyrverkeri men hon brydde sig inte alls! Troligtvis för att hon var så uppspelt och så efter simmet! Hoppas det funkar lika bra i år. :)

Ska försöka hinna utvärdera året imorn och så komma på mål för år 2012. :)

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0