Rallylydnadstävling

Idag åkte jag och hundarna till Vallentuna BK för att tävla rallylydnad, allra första gången för Pippi, andra gången för Sting. Men Stings första gång var för 2,5 år sen och då var det inte officiellt. :) Nu är sporten officiellt alltså. Man börjar på 100p och får sen vissa avdrag om t ex hunden sitter snett eller man gör något tokigt vid en skylt. Finns massor med saker som kan gå fel och man får olika mycket poäng avdrag beroende på vad det är. :) Man går en bana med skyltar där det står vad man ska göra. Man får hjälpa hunden och även prata med den under tiden man är på banan. För att få flytta upp till nästa klass behövs tre resultat med minst 70p, eller ett resultat med full pott (100p).

Jag tycker det är en bra grej för kontakten :) Sen att bara gå in på plan och ha kul, med lite andra moment än bara tävlingslydnad.

Sting var startnr 1, hon gjorde riktigt bra ifrån sig! Ett segt moment bara och så var det något annat litet bara. Pippi kändes det nästan ännu bättre med faktiskt! :) Hon skötte sig alltså riktigt bra. Men hon hade tyvärr nuddat en skylt med tassen när vi vände runt så då blir det onödiga avdrag. Sen var det något nosande på skylt (hon har faktiskt aldrig sett dom, så är glad att det bara var en skylt hon kollade in). Annars bra kontakt och koncentration! :D

Jag trodde Pippi skulle klå Sting faktiskt. Men så blev det inte. Pippi slutade på 90p och Sting på 95p. :) Duuuktiga tjejor! Riktigt bra poäng ju för att vara första gången. Jag är nöjd! Om jag inte anmäler till någon annan rallylydnadstävling innan så är nästa 15 oktober, då är det två starter på samma dag för båda :)

Nu ska jag fixa med briardresultat, något som jag inte gjort på väldigt länge = har en heeeel hög som ligger och väntar där i mailboxen. Haha!

Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0