Lydnadsträning

Efter praktik åkte jag till jobbet och efter jobbet åkte jag och hundarna till klubben för att träna lydnad :)

Direkt efter rastningen så gick jag och la en platsliggning med båda. Sting låg jättefint, men Pippi reste sig innan jag ens hunnit gömma mig. Så tillbaka och säga åt henne. La ner henne och sen låg hon fint. Började dock klia sig efter ca 1min, då sa jag till henne därifrån mitt gömställe. Hon slutade och låg resten av tiden (totalt 4min) utan problem. :)

Sen la jag in dom i bilen medan jag gjorde iordning planen. När det var klart började jag med Sting. Som var riiiiiktigt taggad! Haha!

Fritt följ: Satte på tidtagning från det att vi gick in på plan tills vi var klara. Då körde vi 5min. Men tog ju lite tid innan vi väl började fria följet. Jag la nämligen ner henne när vi kom in på planen som om vi skulle fått en vittringspinne, sen ställde vi upp och började gå. Hon gick riktigt bra stundtals. Men så tappar hon någon enstaka gång. Det var så mycket tryck i henne, så då blir det oftast så. Men är riktigt nöjd ändå! Hon höll ihop bra, och jag testade med svängar i långsam och språng marsch. Duuuktig! :D
Sättande: Bra :)
Ink. m. ställ o lägg: Jämnt tempo och helt okej ställande och läggande :)
Rutan: Riktigt bra! Hon drog i och för sig åt höger när jag skickade henne, för hon tittade ditåt, men sen rätade hon upp sig mot rutan självmant! :D Testade att kommendera henne fast hon tittade bort. För man får ju inte rikta in och ibland kanske hon kollar åt fel håll på tävling, då vill jag ju se hur det kan bli på träning redan. Men det löste hon ju fint.
Hopp apport: Lätt tugg vid ingång, men inte alls så som det har varit. Bra ingång iaf, hjälpte henne inte allt för mycket! :)
Metallapport: Bra! :) Fin ingång.
Vittring: Hade glömt ta vittringspinne innan, så det blev att hålla den en kort stund. Men hon gjorde jättefint letande. Hon började från vänster och rätt pinne var näst längst till höger. Hon nosade över alla och kom till rätt pinne, nosa, gick förbi. Men kom på att nej men där var den ju, så hon backade och tog pinnen! :) Men fy tusan vad dåligt hon gör tillbakagången. Uuuh. Måste lägga ner mer tid på det!
Fjärr: DK på stå (hon satte sig) från ligg, tror jag det var. Annars gjorde hon alla skiften direkt. Men lite förflyttning åt höger (från mitt håll sett) och lite framåt. ;) Men som jag tidigare sagt. Låter det vara än så länge.

Är nöjd med henne! Glädje genom hela programet och höll ihop bra. Det är vittring och fjärr som är sämsta momenten känns det som! :D Sitt i grupp glömde jag göra idag.

Sen var det Pippis tur! :) Även hon var taggad för träning. Trots löp! :D Det är kanonkul! Synd att vi inte får tävla ändå.

Fritt följ: Gick ett längre med vändningar, stegförflyttningar, långsam marsch och även svängar i långsam och språng. Haha! :) Var ju tvungen att testa, men hon gick så fint så fint! :D Duuuuktig!
Läggande: Riktigt fint!
Ink. m. ställande: Tappade lite tempo precis innan ställandet. Men stannade heeelt okej! :) Körde även avslutet idag, och hon tappade även lite tempo i ingången.
Rutan: Hon gör den bra, men när man länger avståndet så vill hon inte ut riktigt... :/ Stanna gjorde hon på mitt kommando idag på första gången. Men när vi börjar köra fler repetitioner blir även ställandena sämre. Hmmm...!
Apportering: Satt kvar lugnt och fint och exploderade sen i full fart ut på kommandot. Rullade den lite i munnen vid upptagandet, men annars inget tugg vad jag såg! :) Bra ingång också!
Hoppet: Bra ut, satte sig direkt på kommandot. Något seg ingång tillbaka dock.
Fjärr: Stog ganska nära, så hon skulle få lyckas. 2-3m ifrån. Hon lyckades också. Gjorde alla skiften. Gjorde sitt - ligg - sitt och belöna! :) La inte ner henne en sista gång alltså.

Är nöjd med henne också! Hon löper och ändå har hon arbetsviljan, det är verkligen underbart! Det är finslip kvar. Men det kommer väl med tiden. :)

Nu ska jag ta och sova. Natti natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0