Lydnadsträning

Ikväll hade jag och Petra bestämt oss för att träna lydnad tillsammans på idrottsplatsen strax utanför hennes tomt. Där kommer nämligen rottisklubben arrangera officiell lydnadsklass 1 och 2 som vi ska delta på. :) Planen var att tävla Pippi där då. Men hon har visst bestämt sig för att det var dags att löpa NU! :O 1,5 månad för tidigt... :S Märkligt! Så det blir ingen tävling för henne. Men vi tränade ändå, för sen ska vi ju komma ut och tävla. Så träna ska vi göra ändå ju ;D haha!

Jag tog med mig båda Sting och Pippi alltså. Sting fick börja då Algot skulle få en tävlingsmässig platsliggning och jag kände att jag då hellre la Sting just då. Petra kommendera mig igenom 2an med Pippi och 3an med Sting, och jag kommenderade henne och Algot genom klass 2. :)

Platsliggning: 4min dold, vi gick också ganska långt och gömde oss. Lungt och fint. Bytte skinka en gång bara mot slutet. :) Skönt att hon är så stabil!
Fritt följ: När Petra sa första "framåt marsch" tappade Sting fokus och hängde inte med. Sa till henne och började om, då gick hon jättefint med en jättebra attityd sen genom hela programet! :D
Sättande: Bra :)
Inkallning m. ställ o lägg: Hon tvekade lite vid första kommandot. Sprang bara några få steg innan hon stannade. Men jag sa bara "kom" igen och hon kom och kunde sedan fortsätta momentet och göra bra ifrån sig! :)
Rutan: Fuuull fart ut... öhm fast inte riktigt mot rutan, utan mot väskorna som stog en bit bort snett bakom rutan. ;) Jag ropade bara "Sting!" och hon kom på sig och sprang till rutan. Eller snarare till en kon. Men då sa jag "rutan" igen och fick då en dirigeringsövning ju! Som hon tog jättebra och hamnade rätt i rutan, resten gick bra! Kallade dock inte in. :)
Hopp apport: Hjälpte henne vid ingången, men det var inte speciellt mycket tugg! :) Helt klart en förbättring.
Metallapport: Hon gör den så som hon alltid gör, men nu en jättefin ingång utan att jag sa något! :D
Vittring: Full fart ut till pinnarna och nosade fint. Tog rätt pinne och travade ändå in med den, hela vägen! Tappade inte. Såklart tugg. Men vi har inte tränat den så jättemycket heller. Så inte så konstigt ;)
Fjärr: En fyrhjuling (?) störde henne lite, så blev en del DK'n men hon utförde momentet och flyttade sig inte speciellt mycket!

Mycket nöjd med henne ändå! Det var ett helt nytt ställe för henne, och Petra var tävlingsledare, och Sting verkligen gillar henne jättemycket! ;)

När det väl var Pippis tur hade det hunnit blivit gaaanska så mörkt ;) Men vi körde på ändå. Haha!

Platsliggning: Funderade först på om jag skulle lägga, hon var helt off. Noll fokus. Men det är bra att träna och se om hon kan ligga fast det känns omöjligt. Så vi la en platsliggning med Pippi och Algot. Hon förvånade mig genom att ligga kvar i 3min (sen gick vi tillbaka)! Hon åt i och för sig lite gräs, men hon låg kvar!
Fritt följ: Ganska taggad, så blev väl lite träningar. Men höll ändå positionen hyffsat!
Läggande: Kändes bra, lite segt uppsättande bara.
Inkallning m. ställ: Helt okej stopp, jag hade bara lite svårt att se hur långt hon hunnit då det var mörkt. Så blev lite väl nära. Men hon stanna som sagt helt okej. Kastade bollen samtidigt som jag sa stanna då.
Rutan: Det var ganska mörkt som sagt, så den syntes inte superbra. Men hon utförde ändå momentet godkänt med tanke på förutsättningarna! :) Duktig tjej!
Apportering: Full fart ut, galopp in. Rullar den lite i munnen och även vid ingången. Men bra fart! ;)
Hoppet: Ååååh så fint hon gjorde! Jättefint ut på mitt "framåt"-kommando och satte sig direkt och snabbt! :D
Fjärr: "Jag ligger bra här matte"... Gaaah! Hon ville verkligen inte sitta. Blir gaaalen!

Är nöjd med Pippi ändå! Med tanke på förutsättningarna hon fick kämpade hon på riiiiktigt riktigt bra!

Såååå himla trist att Pippi skulle börja löpa nu. Jag som hade en kanonbra plan för hennes tävlingar ju. Hinner tävla alla i september för att sen löpa i oktober. Men icke sa Pippi. :/ Som den här lydnadstävlingen, den fick jag efteranmäla till. Känns sådär att ta tillbaka anmälan då. Så jag kom på att jag skulle ju faktiskt kunna köra Sting! :D Hon har ju ett 0 pris på off klass 3. Så hon får starta 2an fortfarande. Då skulle vi kunna ladda upp inför hennes klass 3 tävling med att tävla klass 2 två dagar innan. Det jag då vill kunna testa är mest det fria följet, hur det är på tävling nu (så vet jag inför klass 3 på ett ungefär). Jag tror inte hon tar skada av det. Ska fundera på det i alla fall :)

Men nu ska jag inte fundera så mycket, utan nu ska jag sova ;) Haha!
Tjingeling!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0