Vill vakna och märka att det bara var en mardröm

Det började med att mamma kände några knölar på var sida om Pippis hals i söndags. Imorse vid 10-tiden ringde jag veterinären för att få en tid för att kolla vad det kunde vara.

Där sa veterinären att alla lymfknutor man kan känna var förstorade. Det vi känt på halsen var alltså förstorade lymfknutor, som är ca 5cm långa. Det togs blodprov och 4 olika röntgenbilder, men då ljuset blev lite fel på några bildr fick vi ta några fler. Inget lugnande och hon skötte sig exemplariskt! Trots att hon skulle ligga på rygg vid några bilder låg hon helt blickstilla! <3

Veterinären där sa att något "extra" syntes i buken, ev förstorad mjälte. Svårt att se, hon hade även känt något. Därför blev vi remiterade att åka till Ultuna för vidare utredning. Hon ville att vi skulle få en tid idag, helst imorn. Absolut inte nästa vecka. Då dagen idag passade bra för mig (eftersom jag inte hade ett smack planerat) åkte vi in på akuttid och väntade.

Vi fick komma in på ett rum ganska snart. Väldigt skönt så Pippi fick ha det lugnare än ute i väntrummet. :) Så väntade vi ca 40min (satt och läste hundsport) och sen kom veterinären in. Kände på lymfknutorna och lyssnade på hjärtat, inför lugnandet. Sen fick hon en lugnande spruta och vi gick vidare till ultraljud. Somnade ganska snabbt sen när vi väntade en stund där.

Under ultraljudet togs det prover från lymfknutorna i magen (som också var förstordade, levern och mjälten. Hon skulle sen tillbaka till rummet utan uppvakningsspruta, så upp på en bår. Men nehe du "sa" Pippi, jag är pigg! Haha, så fick gick tillbaka till rummet. Om än lite vingligt och inte alltför stadig på benen. "Kan själv" är hennes motto...

Väl tillbaka fick vi träffa en annan veterinär för den tidigare var inne på operation. Hon tog några prover på dom yttre lymfknutorna. Sen sa hon att det tyvärr inte ser bra ut för Pippi. :/ Hon tyckte att det kändes som malignt lymfom. :/ Enligt ett infohäfte jag fick med är det blodcancer. :/ En allvarlig sjukdom som förr eller senare tyvärr leder till döden. :/

Det går att behandla med cellgifter, men hon kommer aldrig bli frisk, utan bara få några extra år. Jag tycker att det känns egoistiskt. Att behandla henne med något som ändå inte kommer få henne frisk, utan som sista år ska hon få åka till veterinären x antal gånger och kommer säkert inte kunna ha ett aktivt liv som hittills haft. Troligtvis är det också dyrt. Plus att hon eventuellt har allergi också... Vilket gör att jag kommer välja att låta henne somna in utan att prova att behandla.

MEN deffinitivt svar får vi imorgon när provsvaren kommer. Men jag har inga större förhoppningar. Hon är verkligen ur form. Alla lymfknutor man själv kan känna är stora som ägg ungefär och hon har magrat av kraftigt, jag fick henne i hyffsat fint hull osv tills hon fick magsjukan där för två veckor sen. Då tappade hon allt och jag säger bara att det är tur hon har päls. För det är inte mycket till hull kvar. <3

Nu till helgen skulle hon ju få gå över på sitt vanliga foder och få börja äta godis och tugg! Får se hur länge hon kommer vara kvar <3 Men hon ska få äta allt hon vill i alla fall!

Som rubriken säger... vill bara vakna och upptäcka att det var en mardröm. Tyvärr är det nog inte det. Men det är så svårt att förstå. Hon är ju bara 4 år! :/ Ingen ålder alls!

Kommentarer
Postat av: Niki

Stackars dig och Pippi!!! Hoppas det är en mardröm som ni kan vakna upp ur!!! Styrke kran!!!

2012-04-10 @ 23:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0